< Terug naar vorige pagina

Publicatie

The application and validation of social media data in landscape planning and urban planning

Boek - Dissertatie

Korte inhoud:Menselijke activiteiten en menselijke percepties worden al lang besproken in geografie en stedelijke studies. In de afgelopen jaren hebben sociale media-gegevens meer aandacht gekregen in academisch onderzoek vanwege hun overvloed aan informatie, gemakkelijke toegang en brede spatio-temporele dekking. Ondanks de groeiende populariteit van sociale media ontbreekt een alomvattende beoordeling van deze gegevensbron. Met name op het gebied van landschap en ruimtelijke ordening ontbreekt het aan effectieve methodes om sociale media data automatisch te analyseren en te valideren. Dit proefschrift beantwoordt aan deze oproep door de toepassing en validatie van sociale-mediagegevens in landschaps- en stadsplanning te onderzoeken. Dit proefschrift ontwikkelde rekenkaders op basis van tekst- en beeldgegevens van sociale media om enkele maatschappelijk relevante kwesties in landschapsonderzoek en stadsstudies aan te pakken zoals: landschapsperceptie, landschapsvoorkeur, culturele ecosysteemdiensten, recreatief bezoek en tevredenheid en stedelijke levendigheid. Dit proefschrift belicht het potentieel van het gebruik van sociale media-gegevens om interacties tussen mens en plaats in stedelijke gebieden te begrijpen, terwijl het ook wijst op de beperkingen en mogelijke bias van deze bottom-up crowdsourced-gegevens.
Pagina's: 248 p.
Jaar van publicatie:2023
Toegankelijkheid:Embargoed