< Terug naar vorige pagina
Project
SBO Project: Van Kamp tot Campus: Sociaal Investeren in Vluchtelingen en Nieuwkomers door Hoger Onderwijs. (FWOSBO57)
België kent binnen de EU één van de grootste ‘etnische kloven’, zowel in
onderwijs als in de arbeidsmarkt: lage participatie van migranten aan
hoger onderwijs (HO), hoge werkloosheid en inactiviteitsgraden en een
zware ‘brain waste’ onder de tewerkgestelden. Vluchtelingen zijn in dit
opzicht bijzonder kwetsbaar, gezien hun gedwongen vertrek en
onderbroken carrière. De gebruikelijke integratietrajecten voor
nieuwkomers in België zijn onvoldoende aangepast aan gekwalificeerde
vluchtelingen en nieuwkomers (V&N). De nood aan een beter
integratiebeleid is nog dringender geworden sinds de oorlog in
Oekraïne, die tot een grote toestroom van opgeleide vluchtelingen naar
België leidt. Nochtans bestaan er sterke redenen (demografisch,
economisch en budgettair) om een verregaande beleidswijziging door te
voeren om midden-tot hooggeschoolde V&N te integreren: een
strategie van sociale investeringen. Het hoger onderwijs is een typisch
voorbeeld van een sociale investering.
Het onderzoeksdoel van “Van Kamp tot Campus” is om een sterke
theoretische en empirische basis te leggen voor een innovatieve
“sociale investeringsaanpak” in het hoger onderwijs om de integratie
van V&N te verbeteren. Het project is opgedeeld in 6 werkpakketten:
WP1 geeft de theoretische basis van een sociale investeringsstrategie in
het hoger onderwijs voor V&N weer; WP2 schat het socio-economisch
belang van deze strategie in door te analyseren wat het rendement is
van investeringen in hoger onderwijs voor V&N; WP3 brengt de
ambities, loopbanen, belemmeringen, behoeften en ervaringen van
V&N in het Vlaamse hoger onderwijs in kaart; WP4 beoordeelt de
toegankelijkheid en kwaliteit van ondersteunende diensten voor V&N in
het hoger onderwijs; WP5 geeft via beleidsadvies aan hoe de
aanbevelingen van WP1-4 in de praktijk werken; en WP6 omvat de
algemene coördinatie van het project. Het project hanteert een ‘mixed
methods’ aanpak, met directe participatie van V&N in het project.
onderwijs als in de arbeidsmarkt: lage participatie van migranten aan
hoger onderwijs (HO), hoge werkloosheid en inactiviteitsgraden en een
zware ‘brain waste’ onder de tewerkgestelden. Vluchtelingen zijn in dit
opzicht bijzonder kwetsbaar, gezien hun gedwongen vertrek en
onderbroken carrière. De gebruikelijke integratietrajecten voor
nieuwkomers in België zijn onvoldoende aangepast aan gekwalificeerde
vluchtelingen en nieuwkomers (V&N). De nood aan een beter
integratiebeleid is nog dringender geworden sinds de oorlog in
Oekraïne, die tot een grote toestroom van opgeleide vluchtelingen naar
België leidt. Nochtans bestaan er sterke redenen (demografisch,
economisch en budgettair) om een verregaande beleidswijziging door te
voeren om midden-tot hooggeschoolde V&N te integreren: een
strategie van sociale investeringen. Het hoger onderwijs is een typisch
voorbeeld van een sociale investering.
Het onderzoeksdoel van “Van Kamp tot Campus” is om een sterke
theoretische en empirische basis te leggen voor een innovatieve
“sociale investeringsaanpak” in het hoger onderwijs om de integratie
van V&N te verbeteren. Het project is opgedeeld in 6 werkpakketten:
WP1 geeft de theoretische basis van een sociale investeringsstrategie in
het hoger onderwijs voor V&N weer; WP2 schat het socio-economisch
belang van deze strategie in door te analyseren wat het rendement is
van investeringen in hoger onderwijs voor V&N; WP3 brengt de
ambities, loopbanen, belemmeringen, behoeften en ervaringen van
V&N in het Vlaamse hoger onderwijs in kaart; WP4 beoordeelt de
toegankelijkheid en kwaliteit van ondersteunende diensten voor V&N in
het hoger onderwijs; WP5 geeft via beleidsadvies aan hoe de
aanbevelingen van WP1-4 in de praktijk werken; en WP6 omvat de
algemene coördinatie van het project. Het project hanteert een ‘mixed
methods’ aanpak, met directe participatie van V&N in het project.
Datum:1 okt 2023 → Heden
Trefwoorden:higher education, social policy
Disciplines:Gezondheids-, onderwijs en welvaartseconomie
Project type:Samenwerkingsproject