< Terug naar vorige pagina
Project
Impliciete merkassociaties meten aan de hand van autonome zenuwactiviteit.
In consumentonderzoek is het meten van de impliciete emotionele reacties en attitudes van consumenten tegenover marketingmateriaal (bijvoorbeeld merken) cruciaal voor het begrijpen van de processen die ten grondslag liggen aan menselijke besluitvorming. Dit project introduceert een nieuwe methode voor het beoordelen van impliciete merkassociaties door te kijken naar activiteit van het autonome zenuwstelsel. Met behulp van draagbare, niet-invasieve sensoren worden fysiologische signalen gemonitord, zoals huidgeleiding en pupilverwijding, die onbewuste cognitief-emotionele reacties weerspiegelen. In tegenstelling tot neuro-imagingtechnieken (bijvoorbeeld EEG of fMRI) die gespecialiseerd materiaal en expertise vereisen, legt deze aanpak de nadruk op toegankelijkheid en schaalbaarheid. Door autonome markers als indicatoren van impliciete processen te benutten, kunnen onderzoekers merkassociaties efficiënt meten met hoge ecologische validiteit, waardoor de methode geschikt is voor grootschalige toepassingen, onder meer in de advertentie-industrie.
Datum:1 mei 2025 → Heden
Trefwoorden:ADVERTEREN, PSYCHOMETRIE, CONSUMENTENGEDRAG
Disciplines:Psychometrie, Reclame, Consumentengedrag