< Terug naar vorige pagina

Project

Vlaamse leraren en schoolleiders onderzocht. Analyse en valorisatie van de Teaching and Learning International Survey (TALIS) en Starting Strong 2024 in Vlaanderen. (VLOV232)

Het Vlaamse onderwijs staat in 2024 voor een reeks aanhoudende uitdagingen. Vele daarvan hebben betrekking op leraren.

Vlaanderen kampt met een lerarentekort, toenemend deeltijds werken, een hoge werkdruk en psychosociale problemen binnen het lerarenkorps. Deze uitdagingen worden ook erkend in de beleidsnota 2024-2029 (Demir, 2024). De beleidsnota wijst daarbij op de noodzaak van structurele professionalisering en het verminderen van planlast om leraren beter te ondersteunen.

Tegelijkertijd worden scholen geconfronteerd met dalende leerprestaties en toenemende diversiteit onder hun leerlingenpopulatie.

Dit blijkt onder meer uit de stijging van het aandeel leerlingen met een andere thuistaal en de toenemende socio-economische ongelijkheden.
Datum:1 apr 2025 →  Heden
Trefwoorden:TALIS, Vlaanderen
Disciplines:Onderwijssystemen niet elders geclassificeerd