< Terug naar vorige pagina
Project
Ongelijke schoollevens. De sociale preproductie van onderwijsongelijkheid tijdens de transitie van kleuterschool naar het basisonderwijs. (FWOTM1250)
Weinig verbanden in de sociale wetenschappen zijn zo duidelijk aangetoond als die tussen sociale
afkomst en onderwijsuitkomsten. Het is nu duidelijk dat ongelijkheden in academische prestaties zich
al voordoen voordat kinderen het basisonderwijs ingaan en dat deze verschillen zich gedurende de
hele schoolloopbaan opstapelen. Toch is er een opvallend hiaat in de sociologische aandacht voor
academische ongelijkheden in de vroege kinderjaren. Dit doctoraatsvoorstel wil deze leemte opvullen
door de focus te verleggen van onderwijsuitkomsten naar de onderliggende interactionele processen
tijdens de kritieke overgang van de speelse context van de kleuterschool naar de basisschool, waar
academische prestaties een sleutelrol gaan spelen. Het onderzoek richt zich op de vraag hoe
familiesocialisatie het vroege schoolleven van kinderen vormgeeft en daardoor ongelijkheden in het
onderwijs (p)reproduceert. Met behulp van een tweejarige etnografische en longitudinale benadering
combineert de studie klasobservaties, interviews met ouders en leraren, en analyses van (in)formele
academische evaluaties om te onderzoeken hoe het gedrag en de interacties van kinderen van
invloed zijn op hun schoolervaringen en -prestaties.
afkomst en onderwijsuitkomsten. Het is nu duidelijk dat ongelijkheden in academische prestaties zich
al voordoen voordat kinderen het basisonderwijs ingaan en dat deze verschillen zich gedurende de
hele schoolloopbaan opstapelen. Toch is er een opvallend hiaat in de sociologische aandacht voor
academische ongelijkheden in de vroege kinderjaren. Dit doctoraatsvoorstel wil deze leemte opvullen
door de focus te verleggen van onderwijsuitkomsten naar de onderliggende interactionele processen
tijdens de kritieke overgang van de speelse context van de kleuterschool naar de basisschool, waar
academische prestaties een sleutelrol gaan spelen. Het onderzoek richt zich op de vraag hoe
familiesocialisatie het vroege schoolleven van kinderen vormgeeft en daardoor ongelijkheden in het
onderwijs (p)reproduceert. Met behulp van een tweejarige etnografische en longitudinale benadering
combineert de studie klasobservaties, interviews met ouders en leraren, en analyses van (in)formele
academische evaluaties om te onderzoeken hoe het gedrag en de interacties van kinderen van
invloed zijn op hun schoolervaringen en -prestaties.
Datum:1 nov 2024 → Heden
Trefwoorden:socialisatie, onderwijsongelijkheid, kind
Disciplines:Sociologie van kind, adolescentie en jeugd, Socialisatie