< Terug naar vorige pagina

Project

SideKick Sam - Effectonderzoek

Sidekick Sam Academy is platform voor leerkrachten in Vlaanderen, onder de vleugels van DPG media en Koning Boudewijnstichting gevestigd in Antwerpen. Sidekick Sam Academy bereikt duizenden leerkrachten in Vlaanderen, maar wil graag de eigen werking en effectiviteit onder de loep nemen. Het doel van dit contractonderzoek is om een eerste verkennend onderzoek te houden naar de kritische kenmerken voor succesvolle acties. Een activiteit van Sidekick Sam Academy is effectief als de leerkracht een toename in zelfeffectiviteit ervaart om jongeren te ondersteunen en te begeleiden in hun mentaal welzijn. 

Onderdelen onderzoek

Werkpakket 1 (WP1): Bepalen van “Theory of Change” Sidekick Sam Academy 

Het team zal zich richten op het bepalen van de “Theory of Change” voor de Sidekick Sam Academy (SSA). Dit omvat een grondig literatuuronderzoek naar bestaande theorieën en modellen (bv COM-B) van verandering gelinkt aan documentatie over de missie en visie van SSA, evenals interviews met de ontwikkelaars van Sidekick Sam. Op basis van deze informatie wordt een conceptueel model van de “Theory of Change” opgesteld die de eigen strategie en aanpak over de te realiseren verandering beschrijft, rekening houdend met de context en getoetst aan wetenschappelijke literatuur. 

Werkpakket 2 (WP2): Opzet onderzoek naar achterliggende kenmerken voor succes van het project 

Parallel zal het team zich concentreren op het opzetten van het onderzoek naar de achterliggende kenmerken die bijdragen aan de zelfeffectiviteit, handelingsvermogen en handelingsbereidheid. Dit omvat het identificeren van relevante kenmerken van leerkrachten in het kader van zelfeffectiviteit met betrekking op het ondersteunen van mentaal welbevinden van leerlingen. 

Werkpakket 3 (WP3): Ontwikkeling en afname online vragenlijst 

Vervolgens ontwikkelen we  een online vragenlijst om de kenmerken van leerkrachten en hun zelfeffectiviteit te meten in combinatie met een aantal relevante kenmerken zoals bepaald in WP2.

De dataverzameling maakt gebruik van enerzijds bestaande gegevens uit het platform, en anderzijds bijkomende data verzameld op een event. Daarnaast plannen we een online bevraging van de leerkrachten uit het secundair onderwijs (geregistreerde gebruikers en niet -geregistreerde gebruikers als controlegroep) die niet aanwezig zijn op het event. 

Werkpakket 4 (WP4): Data-analyse 

Na de dataverzameling, zal het team de verzamelde data opschonen en analyseren. Dit omvat het uitvoeren van univariate analyses om basisstatistieken te verkrijgen en multivariate analyses, zoals logistische regressie en meervoudige regressie, om verbanden te identificeren. De bevindingen worden vervolgens gerapporteerd in september en kunnen leiden tot een verdieping van het onderzoek in een nieuwe fase.

Datum:1 apr 2025 →  14 sep 2025
Trefwoorden:effectonderzoek, zelfeffectiviteit, onderwijs
Disciplines:Andere pedagogische en onderwijswetenschappen niet elders geclassificeerd, Permanente educatie en levenslang leren
Project type:Samenwerkingsproject
Resultaten:Rapport