Project
In kaart brengen van kritieke periodes in de ontwikkeling van gesproken en geschreven taal met behulp van de analyse van natuurlijke taal
Taal is essentieel voor communicatie en leren, en dient als katalysator voor later academisch succes en welzijn. In de huidige praktijk is de diagnose van kinderen met mondelinge en/of schriftelijke taalproblemen gebaseerd op een ‘wait-to-fail’-aanpak, waarbij kinderen pas gediagnosticeerd worden na jarenlange taal- of leesproblemen. De eerste jaren zijn de meest invloedrijke voor de taalontwikkeling, en het identificeren van taalproblemen in deze vroege levensfase is van cruciaal belang om latere problemen te voorkomen. Dit project is een grootschalige longitudinale studie van de taalontwikkeling vanaf de kleutertijd tot de eerste jaren van de basisschool. De expertise van ons consortium op het gebied van taal- en leesontwikkeling, spraakherkenning en computationele modellering wordt ingezet om kritieke periodes te identificeren over het volledige taalontwikkelingstraject, dat wil zeggen sleutelperiodes waarin specifieke taalvaardigheid (bijv. fonologische representaties) een grote impact heeft op de ontwikkeling van andere componenten (bijv. woordenschatverwerving en leren lezen). Via een nieuwe benadering om de taalontwikkeling en -omgeving via natuurlijke spraak te karakteriseren, zal dit project geïndividualiseerde voorspellingen voor het kind opleveren en de dynamiek tussen taalontwikkeling en taalomgeving modelleren, waardoor het de basis kan vormen voor een nieuwe manier van taalonderzoek en -praktijk.