< Terug naar vorige pagina
Project
Profilering van L2-Engels schrijven: Ontwikkeling van beoordelingsschalen op basis van leerlingcorpora voor functionele adequaatheid, nauwkeurigheid, syntactische complexiteit en lexicale diversiteit.
Dit project biedt een vernieuwende, multidimensionele benadering van de ontwikkeling van Engels als vreemde taal (EFL) schrijfvaardigheid over de zes niveaus van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader (CEFR) heen (A1–C2). Het profiel van de leerlingenschrijfproducten wordt opgesteld aan de hand van vier kernconstructen: functionele adequaatheid, nauwkeurigheid, syntactische complexiteit en lexicale diversiteit. Het project speelt in op actuele lacunes binnen het learner corpusonderzoek en de tweede-taalbeoordeling, met name (1) de beperkte aandacht voor functionele adequaatheid (Kuiken & Vedder, 2017), (2) de overheersing van reductionistische, mono-feature benaderingen van L2-schrijfontwikkeling en (3) de overmatige afhankelijkheid van intuïtie en ervaring, in plaats van empirisch bewijs, bij het opstellen van descriptorenschalen voor (hoog-stakes) toetscontexten. De analyse is gebaseerd op learner corpusgegevens afkomstig uit COREFL (Corpus of English as a Foreign Language) en ICLE (International Corpus of Learner English), die zowel manueel als automatisch geannoteerd worden voor de vier centrale constructen. Geavanceerde inferentiële analysemethoden (zoals lineaire mixed-effects modellen en structurele vergelijkingsmodellen) zullen worden ingezet om (1) de ontwikkelingslijnen van elk construct over de CEFR-niveaus heen in kaart te brengen, (2) de dynamische onderlinge relaties tussen de constructen te verkennen, en (3) te onderzoeken in hoeverre functionele adequaatheid voorspeld kan worden op basis van nauwkeurigheids-, syntactische complexiteits- en lexicale diversiteitsprofielen. De bevindingen zullen bijdragen aan de ontwikkeling van empirisch onderbouwde en didactisch transparante CEFR-gealigneerde schrijfdescriptorschalen voor L2. Daarnaast legt dit project de basis voor een postdoctoraal vervolgproject dat gericht is op de ontwikkeling van een semi-automatisch beoordelingsinstrument voor L2-schrijfvaardigheid. Deze digitale interface zal beoordelaars in staat stellen om leerlingenteksten te uploaden, linguïstische kenmerken (FA, nauwkeurigheid, SC, LD) te annoteren met gestandaardiseerde tags, en teksten te evalueren aan de hand van de nieuw ontwikkelde, CEFR-gealigneerde descriptoren. Tot op heden bestaat er geen dergelijk instrument dat vrij toegankelijk is voor leerlingen, leerkrachten of onderzoekers.
Datum:1 dec 2025 → Heden
Trefwoorden:ENGELS ALS VREEMDE TAAL, LEERDERCORPUSONDERZOEK, L2 BEOORDELINGSPRAKTIJKEN
Disciplines:Corpuslinguïstiek, Taalverwerving, Schrijfsystemen, Toegepaste taalkunde