< Terug naar vorige pagina
Project
Het reguleren van verkeersconflicten in stedelijke wijken door middel van dynamische, datagedreven oplossingen (Microreg). (Microreg)
Micromobiliteit komt met de belofte om de toegankelijkheid van steden te verbeteren en externaliteiten te beperken. De perspectieven van kwetsbare weggebruikers, met name voetgangers, worden echter vaak over het hoofd gezien. Micromobiliteit kan leiden tot stress en ongemak bij voetgangers en zelfs tot weerstand tegen 15-minuten-stad (15mC) modellen, die vertrouwen op flexibele, emissiearme vervoersopties. Het aanpakken van deze kwestie is essentieel om deze modellen inclusiever te maken en draagvlak te creëren. Het MicroReg-project wil stedelijke inclusiviteit verbeteren door de oorzaken van stress en ongemak bij voetgangers tijdens interacties met micromobiliteitsgebruikers te identificeren en aan te pakken. We ontwikkelen tools waarmee steden dynamische, data-gedreven regelgeving kunnen invoeren om conflicten tussen voetgangers en micromobiliteit te minimaliseren. Micromobiliteit en wandelen zijn cruciaal voor de 15mC-visie, die uitstootvrij en flexibel vervoer binnen loopafstand naar essentiële voorzieningen mogelijk maakt. Voor het succes van deze visie is het van belang dat micromobiliteit de veiligheid en het comfort van voetgangers niet ondermijnt. MicroReg ontwikkelt daarom adaptieve regelgeving, in samenwerking met relevante actoren, om voetgangersveiligheid te vergroten, conflicten met micromobiliteit te verminderen en een schaalbaar model te bieden voor andere stedelijke gebieden.
Datum:1 jan 2026 → Heden
Trefwoorden:MOBILITEIT, VERKEERSMISDRIJVEN, CONTRACTRECHT, REGULATIEMECHANISMEN
Disciplines:Transporteconomie, Administratief recht, Burgerlijk recht