< Terug naar vorige pagina

Project

Klank, Muziek, en Cultuuroverschrijdende Ontmoetingen Rond de Nederlandse Handelspost in Japan (1609-1860)

Toen de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) in 1609 toestemming kreeg om handel te drijven met Japan, begon een duurzame maar streng gereguleerde handelsrelatie. In 1639 waren de Nederlanders, samen met de Chinezen, de enige kooplieden die onder het strenge Japanse buitenlandse beleid mochten opereren. De Nederlandse handelspost op Dejima bleef het enige Europese contactpunt met Japan tot de jaren voorafgaand aan zijn sluiting in 1860. Waar studies naar muziek en interculturele interacties in Japan zich hebben geconcentreerd op christelijke missies tot ca. 1650 en de verwesterlijking vanaf de jaren 1850, wordt de tussenliggende periode vaak tesimpel voorgesteld als een periode van isolatie. Echter, meer dan twee eeuwen lang werd de Europese kennis van Japan bijna uitsluitend gevormd door ervaringen van VOC-leden. Door te bestuderen hoe muziek en geluid functioneerden in interculturele interacties wil ik de onderliggende sociale dynamiek blootleggen die de Europese kennisconstructie vormgaf. Daartoe hanteer ik een globale microhistorische benadering, waarbij de dagregisters van de Nederlandse handelspost de lokale ruimte belichten en contemporaine Europese publicaties over Japan de globale ruimte, geleid door een postkoloniaal kader. Door Dejima te onderzoeken als een microkosmos van vroegmoderne interculturele ontmoetingen, wil ik de betekenissen van geluid en muziek in dergelijke ontmoetingen en de Europese kennisconstructie die daaruit voortvloeide herevalueren.
Datum:5 nov 2025 →  Heden
Trefwoorden:Edo period, Global History of Music, Cross-cultural encounters
Disciplines:Musicologie en etnomusicologie
Project type:PhD project