< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Peter Stevens
- Trefwoorden:onderwijsso, etnische relaties, racisme, kwalitatief onderzoek, discriminatie
- Disciplines:Ras- en etnische relaties, Groeps- en interpersoonlijke relaties, Onderwijsbeleid, Sociologie van het onderwijs, Sociologische methodologie en onderzoeksmethoden
Affiliaties
- Facultaire Bibliotheek & ICT faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen (Administratieve eenheid)
Verantwoordelijke
Vanaf1 dec 2022 → 30 jun 2024 - Facultaire Bibliotheek & ICT faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen (Administratieve eenheid)
Lid
Vanaf1 dec 2022 → 30 jun 2024 - Vakgroep Sociologie (Departement)
Lid
Vanaf1 sep 1998 → Heden
Projecten
1 - 10 of 13
- Gebruik van AI in het analyseren van kwalitatieve data: Kwalitatieve Inhoudsanalyse en Thematische Analyse vergelekenVanaf1 jan 2024 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- EdisTools : Hoe kunnen we etnische discriminatie verklaren en reduceren bij leerkrachten in het secundair onderwijs in Vlaanderen?Vanaf1 sep 2023 → 29 feb 2024Financiering: BOF - doctorale mandaten
- Hoe ontwikkelt track identiteit zich in verschillende schoolcontexten en oefent het een invloed uit op de onderwijsattitudes van leerlingen in Belgie?Vanaf1 okt 2021 → 30 sep 2023Financiering: BOF - projecten
- Centre for the Social Study of Migration and Refugees (CESSMIR): Migratie en Sociale Mobiliteit: Impact door ParticipatieVanaf1 jan 2020 → HedenFinanciering: BOF - onderzoeksorganisaties
- Een cultuursensitieve stigma survey bij jongeren in Vlaanderen:
Oorzaken en gevolgen begrijpen om stigmatisering tegen te gaanVanaf1 jan 2019 → 31 dec 2020Financiering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- Trainingsinstrumenten voor het uitleggen en verminderen van etnische discriminatie op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, huisvesting en arbeidVanaf1 jan 2019 → 31 dec 2022Financiering: FWO Strategisch Basisonderzoek (SBO)
- Een vergelijkende studie van de strategieën en waargenomen barrières en opportuniteiten voor het realiseren van succes in het Hoger Onderwijs voor Chinese en Vlaamse studenten.Vanaf1 mrt 2016 → 31 aug 2019Financiering: BOF - Andere acties
- Nationale trots en vooroordelen? Een test van de relatie tussen de etnische identiteiten van Belgische meerderheids- en minderheidsstudenten en hun vooroordelen en gedragsintenties t.o.v. etnische groepen in sociaal-politieke contexten.Vanaf1 jan 2016 → 31 dec 2019Financiering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- Een longitudinale studie naar de ontwikkeling van racisme en de relatie tussen racisme, antischool culturen en de onderwijsprestaties en het welbevinden van Turkse en Marokkaanse minderheidsstudenten en etnisch Belgische studentenVanaf1 jan 2014 → 31 dec 2019Financiering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- Thuiskomen: Een gemengde methoden onderzoek naar de relatie tussen repatriates’ sociaal kapitaal en hun psychologisch welzijnVanaf1 jan 2014 → 28 sep 2018Financiering: BOF - Nieuwe Onderzoeksinitiatieven
Publicaties
1 - 10 van 135
- Designing the first culturally-sensitive stigma survey tailored for adolescents : RN-CSS(2025)Gepubliceerd in: SCANDINAVIAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTHISSN: 1651-1905Issue: 8Volume: 53Pagina's: 898 - 906
- Understanding belonging : a qualitative content analysis of low SES and ethnic-minority students' experiences at university(2025)Aantal pagina's: 1
- Unravelling classroom justice perceptions among Belgian-Moroccan students : a qualitative content analysis(2025)Gepubliceerd in: SOCIAL PSYCHOLOGY OF EDUCATIONISSN: 1573-1928Issue: 1Volume: 28
- Pardon my French, Turkish and Arabic! How Flemish headteachers and teachers respond to multilingualism in the classroom(2025)Gepubliceerd in: JOURNAL OF ETHNIC AND MIGRATION STUDIESISSN: 1469-9451Issue: 3Volume: 51Pagina's: 873 - 897
- The invisible currency : how social capital fosters (or fractures) belonging in higher education : a Bourdieusian study of ethnic-minority experiences(2025)Aantal pagina's: 1
- Intercultural actions speak louder than words : how teachers apply culturally relevant practices in ethnic diverse classrooms(2025)Gepubliceerd in: TEACHING AND TEACHER EDUCATIONISSN: 1879-2480Volume: 154
- Barriers and facilitators to culturally sensitive care in general practice : a reflexive thematic analysis(2024)Gepubliceerd in: BMC PRIMARY CAREISSN: 2731-4553Issue: 1Volume: 25
- EdisTools : resultaten van 4 jaar onderzoek naar etnische ongelijkheid in Vlaanderen(2024)Pagina's: 35 p.
- Teachers’ responses to ethnic discrimination : an exploratory study in Flemish secondary schools(2024)Gepubliceerd in: BRITISH EDUCATIONAL RESEARCH JOURNALISSN: 1469-3518Issue: 1Volume: 50Pagina's: 112 - 133
- Ethnic microaggressions and adolescents' self-esteem and academic futility : the protective role of teachers(2024)Gepubliceerd in: YOUTH & SOCIETYISSN: 1552-8499Issue: 1Volume: 56Pagina's: 193 - 216
Gelinkte datasets
1 - 1 van 1