< Terug naar vorige pagina

Project

Retentie van klinische vaardigheden bevorderen.

Een excellente zorgverlening vereist een bekwaam team van zorgverleners met een sterke en stabiele klinische competentie. Een gebrek aan klinische competentie kan de zorg en veiligheid van de patiƫnt in gevaar brengen. Klinische technische vaardigheden zoals wondzorg, intraveneuze medicatietoediening, reanimatie, e.a. maken inherent deel uit van de klinische competentie. Onder verpleegkundigen en opleiders groeit de bezorgdheid dat pas afgestudeerde verpleegkundigen onvoldoende competent zijn in de psychomotorische basisvaardigheden die noodzakelijk zijn voor een correcte en optimale zorgverlening. Het grootste knelpunt is de korte retentie. Ondanks het toenemend aantal studies in het vaardigheidsonderwijs zijn de oorzaken van het verlies van vaardigheden in een ecologische omgeving onvoldoende gekend. In dit project wensen we expertise op te bouwen via een exploratief onderzoek: we gaan na welke specifieke onderdelen van een complexe vaardigheid onderhevig zijn aan een afname in retentie en nemen hierbij zowel het cognitieve domein als de motorische vaardigheid in beschouwing.
Datum:1 okt 2012 →  31 dec 2013
Trefwoorden:Skill decay, Retention, Professional education, Nurse, Technical skill, Clinical competence
Disciplines:Onderwijssystemen