< Terug naar vorige pagina

Project

Empirische en methodologische uitdagingen in keuze-experimenten

Keuze-experimenten (CE) zijn een krachtig – en relatief goedkoop – instrument om de vraag in nieuwe markten te voorspellen of om de impact te evalueren van projecten die keuzegedrag willen sturen. Het aantal studies gebaseerd op dergelijke CEs neemt daarom steeds toe. Er zijn echter belangrijke uitdagingen bij de evaluatie van voorkeuren via CEs zoals de aanwezigheid van hypothetische vertekeningen, het gebruik van heuristieken en het verbeteren van het experimenteel ontwerp en de opmaak van vragenlijsten. Daarom is er ruimte voor empirische en methodologische vooruitgang in het gebruik van CEs. Een eerste aandachtspunt is het onderzoeken en empirisch testen van de validiteit van compensatorische modellen gebaseerd op stabiele voorkeuren. Een tweede aandachtspunt is het systematisch onderzoeken en beïnvloeden van de verschillen tussen wat respondenten zeggen te zullen doen en hun werkelijk gedrag. Een derde aandachtspunt is de vergelijkbaarheid van de vele ad hoc case studies die dikwijls context-afhankelijke resultaten opleveren. Het structureren van de aanpak van deze uitdagingen over disciplines en onderzoeksgroepen heen en het uitwisselen van kennis en good practices is één van de belangrijkste doelstellingen van deze WOG.

Datum:1 jan 2017 →  31 dec 2023
Trefwoorden:Empirische uitdagingen, methodologische uitdagingen, keuze-experimenten
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme, Marketing