< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Kritisch denken is belangrijk in elke onderwijsvorm. Over hoe leerkrachten uit de tweede graad van het secundair onderwijs erover denken

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Het kritisch denken bevorderen is een belangrijke vakoverschrijdende eindterm (VOET). In een exploratieve studie is gebleken dat leerkrachten het belang ervan erkennen. De studie wees uit dat leerkrachten vooral een benadering waarderen waarin het bevorderen van kritisch denken deel uitmaakt van de gewone vakken. Ze zijn over het algemeen geen voorstander van een afzonderlijk vak over kritisch denken. Leerkrachten zijn ook van oordeel dat hun inspanningen lonen en dat ze er mee voor kunnen zorgen dat leerlingen hun kritische denkvaardigheden niet alleen in het eigen vak maar ook in andere vakken en het dagelijkse leven kunnen toepassen.
Tijdschrift: Impuls voor Onderwijsbegeleiding
ISSN: 1373-4318
Issue: 2
Volume: 47
Pagina's: 59 - 67
Jaar van publicatie:2016
Toegankelijkheid:Closed