< Terug naar vorige pagina

Project

Sabbatperiode Marneffe Monique: Tandemonderzoek en verdieping van vakken

05030112: Invalshoek “Second Language learning”Ik ben van plan een symposium te organiseren met alle collega’s KU Leuven die tandem gebruiken om het leren van de mondelinge communicatie te stimuleren. In mijn vorige publicaties heb ik me gericht op de voor- en nadelen van de luistertaal als startmodaliteit voor tandem( iedereen spreekt zijn moedertaal en probeert de andere te begrijpen). Ik heb ook de percepties van de studenten over verschillende soorten taken vergeleken: micro-tasking-macrotasking - vrije gesprekken of conversaties gericht op interculturele thema's.Ik ben van plan om op het VIOT-colloquium( UGent) in januari 2021 een bijdrage voor te stellen https://www.viot2021.ugent.be/?fbclid=IwAR0Fh960C154y1Rjld9jf-ieuCDon7RXrlvKdJIEbJq3MsQoiG2Vef_yWQ. Het thema is "Taalbeheersing maakt het verschil". Mijn onderzoeksvoorstel zal zich richten op de manier waarop studenten elkaar corrigeren. Ik zal het analyseren op basis van conversaties tandem- analyse en op enquêtes waarin de studenten hun leerpraktijk toelichten.Ik ben ook van plan om de collega's KU Leuven (Tandem gebruikers) te vragen om hun studenten te onderzoeken hoe de lerenden elkaar helpen. De resultaten zouden één van de thema's van het symposium kunnen zijn en informatie kunnen opleveren voor een eventuele tandem-methodologische gids (Good Practice). Daarnaast zou een online publicatie van de gids een werk- en bezinningsinstrument zijn voor de leerkracht Frans.

Datum:18 jan 2021 →  17 jul 2021
Trefwoorden:Second Language learning, Tandem research
Disciplines:Tweede taalverwerving, Professioneel schrijven, Franse literatuur