< Terug naar vorige pagina

Project

Machtig Mentorschap – Naar een inzicht in de machtsdynamieken van mentoringdyades

De verwachtingen voor mentoring in onderzoek en de praktijk zijn hoog. De dyadische relatie tussen de mentor en de mentee in de werkomgeving wordt verondersteld veel voordelen te bieden aan studenten, mentoren en de betrokken organisaties. De realiteit blijkt echter eerder ontmoedigend. Mentoringdyades vertonen subtiele - en soms extreme - machtsdynamieken die mogelijk resulteren in minder positieve ervaringen of uitkomsten voor alle betrokkenen. Dit doctoraatsproject focust op de vraag in hoeverre mentoring een wondermiddel blijkt voor opleidingen. Het doel is om de machtsdynamieken bloot te leggen om mentoringdyades beter te begrijpen en inzicht te krijgen in hoe deze het leren van studenten beïnvloeden. In de eerste fase van het onderzoek wordt een conceptueel-analytisch kader ontwikkeld dat doelbewust positioneringstheorie en kaderanalyse integreert. De tweede fase bestaat uit een etnografische meervoudige casestudy in twee professies: medisch onderwijs en lerarenopleiding. Deze beroepen worden later gecontrasteerd en vergeleken in een vergelijkende casestudy. Het doel van dit proefschrift is het leveren van een beter empirisch en theoretisch begrip van machtsdynamieken binnen mentordyades en hoe deze samenhangen met de manier(en) waarop studenten leren.

Datum:1 nov 2021 →  Heden
Trefwoorden:Mentoring, Medical education, Teacher education
Disciplines:In service leren en opleidingen op de werkplek, Curriculum en pedagogiek van geneeskunde, verpleegkunde en gezondheidswetenschappen, Lerarenopleiding en professionele ontwikkeling van leerkrachten, Hoger onderwijs
Project type:PhD project