< Terug naar vorige pagina

Project

Confessioneel godsdienstonderwijs? Onderzoek naar leerkrachten rooms-katholieke godsdienst als ‘geëngageerde getuigen’ in het Vlaams secundair onderwijs.

Het geactualiseerde leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs in Vlaanderen wil leerlingen de kans geven om hun eigen levensbeschouwing te ontwikkelen in dialoog met het christelijke geloof en de plurale context. Leerkrachten spelen hierbij een cruciale rol. Van hen wordt verwacht dat zij geëngageerde getuigen zijn, specialisten op het vlak van levensbeschouwing en moderators van de levensbeschouwelijke dialoog. Echter, door de processen van detraditionalisering en pluralisering roept dit profiel vandaag heel wat vragen op. Vooral de rol van getuige staat ter discussie, ook in het publieke debat. Met dit onderzoeksproject willen we meer inzicht krijgen in de rol en identiteit van de leerkracht r.k.-godsdienst als getuige, specialist en moderator. Het project omvat een analyse van de manieren waarop leerkrachten r.k.-godsdienst door belanghebbenden gepercipieerd worden; een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen en zelfpercepties van leerkrachten als getuigen; en een studie over het ‘proces van getuigen’ in de eigenlijke lespraktijk.

Datum:1 mrt 2022 →  Heden
Trefwoorden:Religious education, Classroom processes, Professional identity, Teacher training, Theology
Disciplines:Praktische theologie
Project type:PhD project