< Terug naar vorige pagina

Project

Versterkt prestatie-informatie van publieke prestaties het vertrouwen en de voice van de burger? Een experimenteel onderzoek.

Rankings en prestatie-informatie hebben de laatste decennia steeds meer hun weg gevonden in the publieke sector. Recente voorbeelden zijn de kwaliteitsindicatoren van ziekenhuizen en plannen om schoolprestaties te meten met gestandaardiseerde testen. Het vergrootglas waarmee de COVID-19 indicatoren worden gevolgd is ook een getuige van de aantrekkingskracht van prestatie-indicatoren. Hoe burgers deze informatie lezen en wat de effecten zijn op vertrouwen en voice, is minder onderzocht. Het project stelt zich daarom de vraag hoe verschillende types prestatie-informatie gebruikt worden door burgers en wat het effect is op voice en vertrouwen. We stellen twee uitgebreide experimenten voor. In het eerste experiment ontwerpen we een online begrotingsspel om zo actief gebruik van prestatieinformatie te stimuleren. Dit experiment zal uitgezet worden in een grote steekproef in een online panel. Het tweede experiment repliceert deels het eerste experiment, maar gebruikt een eyetracker om diepgaand inzicht te verwerven over hoe mensen prestatieinformatie verwerken. De resultaten van de studie zullen bijdragen aan het debat over de wenselijkheid en het ontwerp van systemen van prestatierapportering.
Datum:1 jan 2022 →  Heden
Trefwoorden:OPENBARE ADMINISTRATIE
Disciplines:Organisaties voor openbaar bestuur, Publiek management, Openbaar bestuur niet elders geclassificeerd