< Terug naar vorige pagina

Project

Taalverbod als trauma in de Zweedse en Deense hedendaagse literatuur en film

In dit project wordt onderzocht hoe de traumatische ervaringen van nationale minderheden in Zweden en Denemarken in literatuur en film worden gerepresenteerd. Het onderzoek betreft de ervaringen van kinderen die met name in de jaren 1950 hun moedertaal niet mochten gebruiken in het kader van een nationalistische assimilatiepolitie. Methodologisch sluit het onderzoek aan bij Postcolonial Studies en Memory and Media Studies. De onderzoeksvraag is hoe het “koloniale” verleden wordt herinnerd en welke rol literatuur en film daarbij spelen.

Datum:1 jan 2014 →  31 okt 2019
Trefwoorden:Representatie van traumatische ervaring, koloniaal verleden in Scandinavië, Memory and Media Studies
Disciplines:Theorie en methodologie van de linguïstiek, Literatuurwetenschappen, Andere linguïstiek en literatuurwetenschappen, Theorie en methodologie van de talenstudies, Talen, Theorie en methodologie van de literatuurwetenschappen