< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Hoe wordt een professionaliseringsinitiatief een positieve ervaring voor leraren?

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Het belang van professionalisering voor schoolontwikkeling is al langer gekend. Het in kaart brengen van de tevredenheid van deelnemers over een professionaliseringsinitiatief levert informatie op die kan helpen om het ontwerp en de uitvoering ervan te verbeteren. Eerder onderzoek identificeerde negen kenmerken van effectieve professionaliseringsinitiatieven: (1) focus op inhoud gerelateerd aan de lespraktijk, (2) focus op (vak)didactiek, (3) aansluiten bij de doelen van deelnemers en gebaseerd op onderzoek, (4) eigenaarschap, (5) de duur van de professionalisering, (6) de mate van collectieve participatie, (7) het school of site gerelateerd zijn, (8) de nadruk op actief leren en (9) de kwaliteit van de trainer. We gingen na of deze kenmerken geassocieerd kunnen worden met de tevredenheid van deelnemers over een professionaliseringsinitiatief gericht op het creëren van een meer inclusieve school. Twee kenmerken blijken uit de band te springen: aansluiten bij de doelen van deelnemers en kwaliteit van de trainer. Als verstrekkers van professionaliseringsinitiatieven inzetten op deze kenmerken kan dit de tevredenheid van deelnemers verhogen.
Tijdschrift: Impuls voor onderwijsbegeleiding
ISSN: 1373-4318
Volume: 51
Pagina's: 5 - 13
Jaar van publicatie:2021
Trefwoorden:A2 Journal article
Toegankelijkheid:Closed