< Terug naar vorige pagina

Project

Interculturele competentie ontwikkelen met sociale media in Chinese klaslokalen

Effectieve interculturele communicatie hangt niet alleen af van taalvaardigheden, maar ook van het vermogen om deze vaardigheden op de juiste wijze en efficiënt toe te passen in uiteenlopende interculturele situaties. Of deze vaardigheden kunnen worden aangeleerd met behulp van sociale media blijft een onderbelicht gebied. Dit doctoraatsproject wil deze leemte opvullen door zich te richten op de rol die sociale media kunnen spelen in de ontwikkeling van interculturele competentie (IC). Het voorgestelde onderzoek zal nagaan hoe student die Chinees als vreemde taal leren denken over IC en over het onderwijs ervan binnen het taalonderwijs met behulp van sociale media. Bovendien wordt ook het effect van een interventie op de ontwikkeling van IC bij deze groep van leerders onderzocht. De centrale onderzoeksvragen zijn als volgt: Vraag 1: Hoe percipiëren leerders van het Chinees IC en wat zijn hun ervaringen met het onderwijs ervan in CFL (Chinese as a foreign language)-klassen? Vraag 2: Wat is het effect op IC van een CFL-cursus waarin een sociaal mediaplatform wordt gebruikt om deze competentie te bevorderen? De studie heeft tot doel te documenteren hoe IC van lerenden wordt ontwikkeld in een op sociale media gebaseerd curriculum dat specifiek is ontworpen om IC te bevorderen. Om het leerproces en de resultaten van de experimentele groep versus de niet-experimentele groep te onderzoeken, zal deze studie gebruik maken van een interventiestudie met pre- en posttests. Perceptiedata en procesdata worden verzameld via semigestructureerde nterviews en semigestructureerde dagboeknotities.

Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:intercultural competence, social media
Disciplines:Taalverwerving
Project type:PhD project