< Terug naar vorige pagina

Project

De impact van diversiteits- en inclusiebranding ontrafeld: Het ontwikkelen van een samengestelde maatstaf en de effecten ervan op diversiteitsaantrekking en -behoud.

Om als organisatie productief en competitief te blijven, wordt Diversiteit & Inclusie (D&I) als cruciale factor beschouwd. Het nieuwe concept "D&I branding" – het openlijk communiceren van organisaties dat ze D&I sterk waarderen – werd geïntroduceerd als waardevolle tool om diverse arbeidskrachten aan te trekken en te behouden, en zo hogere bedrijfsprestaties te realiseren. Onderzoek naar de effectiviteit ervan omvat weinig theoretische opbouw en empirisch bewijs. In dit onderzoek wordt gefocust op drie fundamentele onderzoekshiaten. Ten eerste is het concept 'D&I branding' zo nieuw, dat er nog geen meting bestaat van de mate waarin organisaties zich bezighouden met D&I branding. Het ontwikkelen, valideren en introduceren van een samengestelde maat van D&I branding zal de conceptuele duidelijkheid, meting en empirische toetsing van de impact van D&I branding versterken. Ten tweede zijn er tegenstrijdige bevindingen over de impact van D&I branding. Op basis van de signaleringstheorie zal onderzocht worden hoe de impact van D&I branding wordt beïnvloed door factoren die de authenticiteit van D&I branding versterken. Ten derde is het essentieel om na te gaan of en in welke omstandigheden D&I branding bedrijfsprestaties stimuleert door het aantrekken en behouden van diversiteit op de werkplek. Dit project heeft als doel de algemene implicaties van D&I branding bloot te leggen, wat belangrijke implicaties heeft zowel voor de theorie als de praktijk.
Datum:1 nov 2022 →  Heden
Trefwoorden:INCLUSIE, DIVERSITEIT
Disciplines:Human resource management, Organisatie- en managementtheorie, Organisationeel management