< Terug naar vorige pagina

Project

Het onderwijs van het Chinees aan Belgische Confucius Instituten vanuit pedagogisch en sociocultureel perspectief

Dit onderzoek betreft het onderwijs van het Chinees aan Belgische Confucius instituten. Dit onderwijs wordt bestudeert vanuit pedagogisch en sociaal-cultureel perspectief, met als doel bij te dragen tot het begrip van de impact van meertalige omgevingen op het vreemdetalenonderwijs. In de afgelopen decennia hebben globalisering en toegenomen mobiliteit de complexiteit van het talenonderwijs in meertalige klaslokalen vergroot. Die toegenomen complexiteit geeft aanleiding tot dynamische pedagogische praktijken en sociaal-culturele interacties. Dit onderzoek situeert deze kwestie in de Chinese klaslokalen van Confucius instituten in België. Het bestudeert de educatieve activiteiten op micro-, meso- en macroniveau en onderzoekt vragen met betrekking tot de taalverwerving van de leerlingen, de didactische benaderingen van de leraren, managementpraktijken en de verwezenlijking van de officiële educatieve doelstellingen van Confucius instituten. De data voor dit onderzoek omvatten surveydata, interviewgegevens, klasobservaties en documentstudie. De belangrijkste doelstellingen van dit onderzoek zijn (1) het uitvoeren van een omvattende studie over de onderwijspraktijken aan Confucius instituten in België, rekening houdend met sociaal-culturele overwegingen, en (2) het verschaffen van inzichten in de aanpassing van de onderwijsbenaderingen van Confucius Instituten aan lokale contexten.

Datum:5 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:Foreign language education, Chinese as a foreign language, Confucius Institutes, Belgium, Pedagogies, Socio-cultural contexts
Disciplines:Chinese taal, Taaldidactiek
Project type:PhD project