< Terug naar vorige pagina

Project

Taalkrachtige partnerschappen tussen scholen en ouders. Een onderzoek naar productieve interventies voor thuisbetrokkenheid.

Dit onderzoeks- en ontwikkelproject heeft als doelstelling om voor de doelgroep van basisschoolleerlingen effectieve strategieën of programma’s in kaart te brengen en te concretiseren welke kritische succesfactoren en cruciale randvoorwaarden in de (internationale) literatuur worden genoemd als effectieve vormen van thuisbetrokkenheid bij het leren in het algemeen en meer specifiek bij  taalverwerving; welke rol hierbij is weggelegd voor respectievelijk ouders, school en externe actoren en wat we hieruit leren over de dynamische relatie tussen de verschillende vormen van ouderbetrokkenheid. Een tweede doelstelling is om een cartografie op te maken van reeds bestaande praktijken in Vlaanderen en in gelijkaardige onderwijssystemen om thuisbetrokkenheid te realiseren en te ondersteunen, hoe ze tot stand kwamen, wat hun kenmerken zijn en welke rol de verschillende betrokken actoren opnemen in elk van deze praktijken. Vertrekkende van de inzichten uit de literatuurstudie en de cartografie gaan we als derde doelstelling na hoe we bestaande Vlaamse praktijken kunnen herontwerpen en begeleiden naar meer effectieve praktijken. 

Datum:1 nov 2022 →  Heden
Trefwoorden:parent involvement
Disciplines:Onderwijssystemen niet elders geclassificeerd