< Terug naar vorige pagina

Project

Kiezen voor kunst: de spreiding, organisatie, structuur, toegankelijkheid en aantrekkelijkheid van het deeltijds kunstonderwijs in Vlaanderen

Deze studie wil bijdragen aan de evaluatie van het decreet voor het deeltijds kunstonderwijs van 2018.  Het deeltijds kunstonderwijs kende de voorbije decennia een aanzienlijke groei in leerlingen. Toch is het leerlingenbestand nog steeds geen goede weerspiegeling van de bevolkingspopulatie. Die sociaal ongelijke participatie is cultuursociologisch te verklaren door de verschillende kapitaalsvormen of resources die tot participatie aanzetten: cultureel, economisch en sociaal kapitaal. Deze zijn voor elk individu anders. Tussen elke (potentiële) leerling en het dko-aanbod zelf staan ook een set aan drempels en motieven, die zowel bepalend kunnen zijn voor de in- als voor de uitstroom en welke zowel gelinkt kunnen worden aan de resources van de leerling als aan de organisatie van het aanbod zelf. Dit onderzoek brengt deze twee perspectieven samen – dat van de leerling en dat van de organiserende academies – om drie kernthema’s te analyseren: 1) de geografische spreiding van het dko-aanbod over het Vlaams grondgebied, 2) de organsiatie en structuur van het dko-aanbod en 3) de match tussen de individuele leerling en het aanbod. De drie gekozen kernthema’s zijn de thema’s waarrond het decreet van 2018 beleidsvernieuwing heeft gerealiseerd. Door deze thema’s tegen het licht te houden, kunnen we de beleidsambities en verwezenlijkingen van het decreet mee evalueren. 

Datum:1 okt 2022 →  31 mrt 2024
Trefwoorden:thema_onderwijsenll
Disciplines:Onderwijs, cultuur en maatschappij niet elders geclassificeerd