< Terug naar vorige pagina

Project

Digitale transformatie van de fysieke winkel

De digitaliseringsgolf overspoelt ons dagelijks handelen. Ook de consument past zich hieraan razendsnel aan. Hij hoeft zich immers niet langer naar een fysieke winkel te verplaatsen om zijn aankopen te doen. Een gevolg hiervan is dat het aantal bezoekers in de binnensteden daalt. Ook het aantal winkels in Vlaanderen blijft dalen (van 53.950 in 2010 naar 46.362 in 2018). De leegstand bedraagt momenteel 9,3% in Vlaanderen . Een retailer zal dus steeds inventiever uit de hoek moeten komen en zal slim moeten investeren in nieuwe technologieën en kanalen om zijn omzet te bestendigen en om kostenefficiënter te ondernemen. Dit wordt bevestigd in het Vlaams beleidsplan artificiële intelligentie waar gesteld wordt dat digitalisering en AI bestaande businessmodellen zullen transformeren. Dit plan ijvert voor het inzetten op digitalisering van het Vlaamse bedrijfsleven. Het 2-jarige onderzoeksproject wordt gefinancierd door VLAIO in het kader van een TETRA-project. PXL zal ervoor samenwerken met Unizo, RetailDetail, 200 handelaars en 25 technologiebedrijven. Ook eigen PXL-Business- en IT-studenten zullen mee worden ingeschakeld in het onderzoek. Op die manier wil de hogeschool een boost geven aan de Limburgse en Vlaamse retaileconomie.
Datum:1 jun 2020 →  30 jun 2022
Trefwoorden:I(C)T en Elektronica, Management en ondernemen, Marketing, Technologie en industrie, digitale transformatie, winkel, shoppen, fysiek, retail, limburg, economie
Disciplines:Economische ontwikkeling, innovatie, technologische verandering en groei niet elders geclassificeerd, Recreatie, vrijetijdsbesteding en toeristische geografie
Project type:Samenwerkingsproject
Resultaten:Ingeburgerd zijn de technologische toepassingen zeker niet in de Vlaamse retailsector, zo bracht onze bevraging bij 369 Vlaamse retailers in november 2020 aan het licht. Om de beginsituatie bij retailers in kaart te brengen, ontwikkelden we de ‘digitale transformatie’-maturiteitsscan. Met 25% starters en 58% verkenners staan de winkels in Vlaanderen nog in hun kinderschoenen. De misvatting bij vele retailondernemers is nog steeds dat digitale transformatie uitsluitend voor grote spelers met megabudgetten is. We toonden met dit project aan dat dit geen voorwaarde is. De ontwikkelde tools zijn hierbij een belangrijk hulpmiddel. Zo werd de retail scan al bijna 500 keer ingevuld sinds de lancering. Een rapport met waardevolle tips wordt automatisch na invullen gestuurd. De meerwaarde, learnings en mogelijke hindernissen van ieder van de 11 gerealiseerde retaillab werden telkens in business cases verwerkt. Voor tips, tools, retailscan en businesscases: https://retailinnovatie.pxl.be/