< Terug naar vorige pagina

Project

Gemengde scholen, socialisatie, huwelijken en de arbeidsmarkt.

Diversiteit is onvermijdelijk in menselijke samenlevingen. Ervoor zorgen dat dit hun goed functioneren niet belemmert, is een primaire uitdaging. Het doel van dit project is om de mechanismen te begrijpen waardoor sociale contact tussen mensen met verschillende achtergronden gedrag beïnvloedt. We zullen causaal inschatten wanneer contact met minderheden positieve effecten op gedrag induceert in twee economisch relevante contexten: het gezin en de arbeidsmarkt. Daarom, zullen we administratieve gegevens uit Denemarken en een unieke dataset uit de VS gebruiken om de variatie in interetnische blootstelling tussen cohorten binnen scholen te meten. Vervolgens zullen we de impact van verschillende soorten contacten in scholen analyseren op de kwaliteit van huwelijken tussen verschillende etnische groepen en op de integratie van de arbeidsmarkt. Tenslotte zullen we deze bevindingen rationaliseren in een model waarbij agenten beslissen met wie ze interageren en een lokaal publiek goed bieden aan hun buren; deze strategische beslissing omvat samenwerking op een abstracte manier. Om een effectief beleid te ontwerpen dat de samenstelling van de groep verandert, is het inderdaad belangrijk om te begrijpen hoe mensen hun socialisatiepatronen dan zouden veranderen. Het beantwoorden van de basisvraag of en hoe het vergroten van het contact tussen verschillende groepen op scholen de intergroepsrelaties verbetert, heeft directe beleidsimplicaties voor de beste manier om leerlingen te mengen.
Datum:1 jan 2021 →  Heden
Trefwoorden:INTERCULTURELE CONTACTEN, ECONOMIE, HUISHUIDLEIJKE ECONOMIE, SOCIALE NETWERKEN
Disciplines:Culturele economie, economische sociologie, economische antropologie, Arbeids- en demografische economie, Huishoudelijk gedrag en familieorganisaties, Micro-economie niet elders geclassificeerd