< Terug naar vorige pagina

Project

Hefbomen voor positieve interacties tussen begeleiders en personen met ernstig en diep verstandelijke beperkingen

Positieve interacties tussen begeleiders en cliënten zijn een belangrijke indicator van de kwaliteit van zorg en cruciaal voor het verbeteren van het welzijn en de betrokkenheid van personen met ernstig of diep verstandelijke beperkingen. De kwaliteit van deze relaties wordt belemmerd door de beperkte communicatieve vaardigheden die personen met ernstig of diep verstandelijke beperkingen hebben om hun behoeften en wensen te uiten, en door de hoge werkdruk die het direct ondersteunend personeel ervaart. Het hoofddoel van dit project is het vergroten van kennis over patronen, determinanten en dynamieken van interacties tussen begeleiders en personen met ernstig of diep verstandelijke beperkingen, en het ontwerpen, implementeren en evalueren van een interventie gericht op positievere interacties tussen begeleiders en cliënten. Met een dagboekstudie zullen we specifieke en dynamische patronen van associaties onderzoeken tussen emoties, opvattingen en interactief gedrag van begeleiders in dagelijkse interacties. Met behulp van vragenlijsten voor directe begeleiders zullen we intrapersoonlijke en omgevingsdeterminanten van deze begeleider-cliënt-interacties bestuderen, evenals de associatie van verschillende dimensies van begeleidersgedrag met het welbevinden en het interactief gedrag van personen met ernstig of diep verstandelijke beperkingen. Ten slotte zal een interventiestudie worden uitgevoerd om de effecten te evalueren van een persoonsgerichte interventie gericht op de verschillende determinanten van interacties tussen begeleiders en cliënten.
Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:staff client interactions, staff training, complex support needs, intellectual disability, staff behavior
Disciplines:Beperkingen en ontwikkelingsstoornissen, Gehandicaptenzorg, Orthopedagogische interventies