< Terug naar vorige pagina

Project

O2 - Ondersteuning Ondersteunen (O2)

Projectsituering: Op 1/09/18 ging in kader van het M-decreet het ondersteuningsmodel van start. Eén of meerdere scholengroepen werken samen binnen ondersteuningsnetwerken (ONN). Ondersteuningsteams, aanvankelijk samengesteld uit de vroegere GON- & ION-begeleiders, leerkrachten en paramedici uit het buitengewoon onderwijs, staan in voor de ondersteuning van een gewone school. De ondersteuner als functie en ondersteuning als concept doen zo hun intrede in de onderwijswereld. Een eerste evaluatie van het ondersteuningsmodel (Onderwijs Vlaanderen, 2017) schuift volgende uitdagingen naar voor: de nood aan expertise (type-specifieke expertise naast coaching-vaardigheden), nood aan informatie en communicatie i.f.v. de ondersteuners, betrokkenheid van ouders, de sterke toename aan ondersteuningsvragen (wat is basiszorg?, wat is de rol van het CLB?, …), de ondersteuning an sich (afstemming op de vraag, samenwerking school, loskomen diagnoses, …) en personeelsmaterie (bv. invulling van vacatures en opdracht). Onderzoeksopzet: In 3 werkpakketten en vanuit een multidisciplinair onderzoeksopzet wil dit project, wetenschappelijk onderbouwd, vanuit de praktijk het concept ondersteuning verkennen en theoretisch funderen, klaarheid brengen in de rol van de ondersteuner, het multidisciplinair samenwerken bevorderen en, in samenspraak, diverse tools ontwikkelen die ondersteuning, communicatie en expertise-ontwikkeling binnen deze context bevorderen. Het betreft hier een beschrijvend en actieonderzoek. - Werkpakket 1: oriënterende en beschrijvende fase. • Onderzoeksvraag 1: hoe verloopt de ondersteuning en samenwerking? > Deskresearch, Kwantitatief: bevraging van ondersteuners (n=250), Kwalitatief: semi-gestructureerde teaminterviews (n=10). • Onderzoeksvraag 2 :Wat is de rol van de ondersteuner? > Delphi-methodiek - Werkpakket 2: Actiegerichte fase • Onderzoeksvraag 1: Wat zijn belemmerende/bevorderende factoren en noden in ondersteuningspraktijk? -> Multiple gevalstudies • Onderzoeksvraag 2: Hoe wordt ondersteuning vanuit multidisciplinaire teams vorm gegeven? > praktijkgericht actieonderzoek en observaties. - Werkpakket 3: Tools en instrumenten i.f.v. ondersteuning, communicatie en expertise-ontwikkeling • Onderzoeksvraag 1: Welke tools en instrumenten kunnen ontwikkeld worden i.f.v. ondersteuning, communicatie en expertiseontwikkeling? > cyclus van ontwerponderzoek (ontwerp-test-bijsturen-test-bijsturen). De concrete output uit deze fase is afhankelijk van voorgaande fasen en de urgentie van de praktijk.
Datum:17 sep 2018 →  31 dec 2022
Trefwoorden:inclusie, ondersteuning, interdisciplinaire teams
Disciplines:Inclusief en speciaal onderwijs
Project type:Samenwerkingsproject