< Terug naar vorige pagina

Project

Pilootproject ter versterking van de lerarenopleidingen

In dit pilootproject slaan Didactiek en Stage iSTEM in de Educatieve Master W&T aan KU Leuven, de cel iSTEM inkleuren, de pedagogische begeleidingsdiensten van het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen en van het Gemeenschapsonderwijs en vier schoolteams de handen in elkaar om de lerarenopleiding en het werkveld te versterken in vakdidactiek geïntegreerde STEM (iSTEM) in de tweede en derde graad secundair onderwijs. Met de nieuwe (STEM-)eindtermen dienen zich ook heel wat uitdagingen aan. In-service leraren hebben een ruime vakspecifieke praktijkervaring, maar zijn niet opgeleid op iSTEM te geven. Pre-service leraren, die ook vakspecifiek zijn opgeleid, genieten daarentegen wel enige opleiding in iSTEM-didactiek, maar ontbreken praktijkervaring. Bovendien toont de onderzoeksliteratuur aan dat pre-service leraren en in-service leraren meer ondersteuning nodig hebben in het leggen van vakoverschrijdende linken en dat beide groepen van elkaar kunnen leren op vlak van klasdynamiek en vakdidactische ontwikkelingen. Om aan deze noden tegemoet te komen, zullen in dit pilootproject de pre- en in-service leraren multidisciplinaire teams vormen die, onder coaching van de lerarenopleiders en professionaliserings-experten, een coöperatief leerproces doormaken met betrekking tot de vakdidactische principes achter kwaliteitsvol iSTEM-onderwijs. In dit leerproces zullen de gemengde teams iSTEM-leermateriaal met een doelgerichte afwisseling van digitale en fysieke werkvormen ontwerpen en via co-teaching implementeren in de pilootscholen. Via praktijkgericht onderzoek wordt bestudeerd welke condities nodig zijn om dit leerproces succesvol te realiseren, hoe pre- en in-service leraren over vakgebieden en rollen heen van elkaar leren op vlak van vak(didactische) kennis en iSTEM-principes, en hoe de lerarenopleiding en professionaliseringsorganisaties dit leren via digitale technologie kunnen ondersteunen. Dit pilootproject zal een opstart vormen voor een verdere duurzame samenwerking tussen de lerarenopleiding en het werkveld en voor een Vlaanderenbrede disseminatie van haar positieve impact.

Datum:1 sep 2021 →  31 aug 2023
Trefwoorden:lerarenopleiding, professionalisering van leraren, Wetenschappen en Technologie, interdisciplinaire STEM-didactiek
Disciplines:Lerarenopleiding en professionele ontwikkeling van leerkrachten, Curriculum en pedagogiek van wetenschappen, technologie en ingenieurswetenschappen