< Terug naar vorige pagina

Project

Power Up Wellbeing (PUW! 2.0) (PUW! 2_0 J2)

Na het succes van PUW! bouwen we met PUW! 2.0 verder aan sterker en rechtvaardiger onderwijs voor cognitief sterke leerlingen in Vlaanderen. We onderzoeken hoe scholen niet alleen kunnen herkennen, maar ook duurzaam ondersteunen wat deze leerlingen echt nodig hebben op cognitief, sociaal én emotioneel vlak. In samenwerking met zeven verschillende scholen, waaronder een basisschool, vijf secundaire scholen en een school voor buitengewoon onderwijs (OV4 type 9), worden op maat gemaakte begeleidingstrajecten voor de cognitief sterke leerlingen opgezet, die tevens aansluiten bij de specifieke schoolvisie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de geavanceerde, objectieve schoolwelzijnsmeetmethode die werd ontwikkeld tijdens PUW!. De methode combineert verschillende zelfrapportagemethodes met objectieve fysiologische data-analyse. Om een holistisch beeld te krijgen, koppelen we de schoolwelzijnsmeetmethode aan Naviskore. Dit is een tool waarmee scholen de sleutelcompetenties en transversale competenties van hun leerlingen over vakken, klassen en graden in kaart kunnen brengen. Door welzijnsindicatoren te verbinden met leerdata en contextuele factoren, krijgen we een diepgaander en meer geïntegreerd zicht op hun schoolervaring. Met behulp van geavanceerde sensoren en een app streven we ernaar om elk kind de kans te geven om op zijn of haar eigen unieke manier te groeien en te excelleren in het onderwijs.
Datum:1 sep 2025 →  Heden
Trefwoorden:onderwijs en vorming, welzijn in het onderwijs, ar/vr/xr, digitaal, gezond, sociaal
Disciplines:Primair onderwijs
Project type:Samenwerkingsproject
Resultaten:Proces: Individuele ondersteuningstrajecten Op 7 scholen wordt de ondersteuning vormgegeven op basis van de schoolvisie. Dit betekent dat de ondersteuning aansluit bij en wordt geïntegreerd in de specifieke visie en waarden die elke school heeft. Hierdoor wordt de ondersteuning niet alleen aangepast aan de behoeften van de leerlingen en het personeel, maar wordt deze ook verankerd in de bredere educatieve doelen en filosofie van elke individuele school.Uitvoeren van nul- en impactmetingen om de effectiviteit van het ondersteuningstraject in elke betrokken school te beoordelen, en voor het begrijpen van de veranderingen en resultaten die worden bereikt.Schoolwelzijnsbegeleiding bij CSF wordt op maat aangeboden op basis van een nieuwe meetmethode. Dit proces omvat een nauwe samenwerking en overleg met verschillende belanghebbenden, zoals de CSF, leerlingbegeleiding, ouders en indien nodig het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding).Het in kaart brengen van de metacognitieve vaardigheden en de socio-economische status (SES) van de CSF. Dit wordt uitgevoerd op basis van de nieuwe meetmethode. Dienst: Het organiseren van professionele ontwikkelingsworkshops (navorming op school) gericht op het werkveld en geïnteresseerde partijen.Het organiseren van workshops voor leerlingbegeleiders om op een effectieve tijd te leren werken met het 'Bedenkje!boekje'.Het organiseren van een cluster van minstens 4 navormingsavonden, 2u per navorming per academiejaar, die tevens los van elkaar te volgen zijn.Het ondersteunen van studenten ikv bachelorproefHet aanbieden van stagemogelijkheden voor studenten data-analyse (Howest AI Lab) Product De meetmethode wordt verfijnd op basis van de verzamelde data, waarbij gekeken wordt naar kwaliteit, stabiliteit en andere relevante factoren. Dit proces omvat ook het onderhoud van de PUW! app en de algoritmes.De Naviskore tool wordt geïntegreerd in de meetmethode (vnl. via bijkomende financiering).In samenwerking met uitgeverij Acco worden twee publicaties voorbereid: bedenkje!boek en resultaten onderzoek met handleiding om geïndividualiseerde trajecten op school op te starten. Op korte termijn: Verbeterde kennis in het werkveld en bij de doelgroep, plus inzicht in het sociaal-emotioneel leren bij CSF, metacognitieve ontwikkeling, trauma-geïnformeerd onderwijs, educatieve technologieën, de invloed van slaap op het draagvlak van cognitief sterke leerlingen, de effecten van socio-economische omstandigheden op academische prestaties en het belang van de bevordering van mentale gezondheid in het onderwijs. Leraren en leerlingbegeleiders ontwikkelen verhoogde vaardigheden door nieuwe tools en strategieën toe te passen in hun onderwijspraktijk, gericht op het ondersteunen van zowel het sociaal-emotioneel welzijn als de academische prestaties van leerlingen binnen het CSF. Op middellange termijn: De optimalisatie van het begeleidingstraject omvat het gebruik van de meetmethode en het ondersteunend materiaal door CSF en leerlingenbegeleiding, wat resulteert in meer gerichte en snellere ondersteuning. Het verbeterde (school)welzijn van studenten wordt gekenmerkt door een versterkt sociaal-emotioneel welzijn, een verdiept begrip van hun eigen leerprocessen, en verbeterde coping-mechanismen voor stress en trauma. Verbeterde leerresultaten worden bereikt door het toepassen van effectievere educatieve benaderingen en technologieën, wat resulteert in betere prestaties van leerlingen en een positiever en veiliger schoolklimaat voor de CSF.