< Terug naar vorige pagina

Project

REFL³ECT: Leren om te blijven leren - Zelfregulatie als kerncompetentie voor levenslang leren

Vlaanderen heeft nood aan burgers die hun hele leven leergierig zijn. Het hoger onderwijs heeft hierin een grote verantwoordelijkheid: elke student moet bij afstuderen over levenslang leren (LLL) competenties beschikken. Ook voor ingenieursstudenten is dit zo, maar helaas bestaat er geen wetenschappelijk onderbouwd kader om de complexe LLL competentie te definiëren voor ingenieurs. REFL³ECT zal deze leemte opvullen, aangezien we (1) in co-creatie met academici en de industrie een LLL framework ontwikkelen, (2) de groei van de attitudes van studenten ten opzichte van LLL en zelfregulatie bepalen, en (3) in co-creatie LLL interventies ontwikkelen, met de focus op zelfregulatie. De drie ingenieursfaculteiten van de KU Leuven hebben zich geëngageerd om hun studenten te laten bevragen over het onderwerp en om pilots op te zetten. De ontwikkelde onderzoeksgebaseerde instrumenten, met bijhorende handleidingen voor implementatie, zullen vrij beschikbaar zijn op de projectwebsite.
Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:study career guidance, interventions, self-regulation, lifelong learning, competencies
Disciplines:Curriculum en pedagogiek van wetenschappen, technologie en ingenieurswetenschappen, Hoger onderwijs