< Terug naar vorige pagina

Project

Taal en autisme: een Belgische cohortstudie (BeLAC)

Bij de meerderheid van de kinderen met een diagnose autismespectrumstoornis (ASS) verloopt de
aanvankelijke taalontwikkeling significant vertraagd. Tussen 2 en 7 jaar kan die achterstand in wisselende
mate worden ingehaald. Hoewel taal een cruciaal aspect is van het leven van een autistisch individu, weten
we nog weinig over wat voorspelt of een kind met ASS al dan niet taal zal ontwikkelen. Meestal wordt ervan
uitgegaan dat taalontwikkeling bij ASS afhankelijk is van een verbetering van de sociaal-communicatieve
vaardigheden, net als bij kinderen die zich volgens de typische mijlpalen ontwikkelen. Er zijn echter redenen
om aan te nemen dat de taalontwikkeling van sommige kinderen op het autismespectrum een atypisch
patroon volgt, deels onafhankelijk van interactie en communicatie. In ons multi-site en meertalig project zal de
taalontwikkeling longitudinaal worden opgevolgd via het verzamelen en kwalitatief analyseren van audioopnames
gedurende een hele dag bij een groot cohort van jonge autistische kinderen. Om verschillende
trajecten van taalverwerving af te lijnen, zullen niet-sociale en sociale cognitieve vaardigheden worden
beoordeeld met behulp van gedrags-, eye-tracking en EEG-taken, samen met gedetailleerde vragenlijsten die
gericht zijn op de omgeving en de ontwikkeling van het kind. Met dit project beogen we een grote doorbraak te
realiseren in het begrijpen van autisme en op substantiële wijze bij te dragen tot de ontwikkeling van nieuwe
interventietechnieken.

Datum:1 jan 2022 →  Heden
Trefwoorden:autisme, language development, bilingualism
Disciplines:Psycholinguïstiek en neurolinguïstiek