< Terug naar vorige pagina
Project
Virtual Production (VirtualProduction J2)
Dankzij de komst van Virtual Production (VP) is er geen noodzaak meer om alle decors voor video of film fysiek op te bouwen. Met dit onderzoek wil Howest een duurzame onderzoekslijn opzetten rond VP en in het werkveld de hindernissen wegnemen om ermee aan de slag te gaan. De koepelterm Virtual Production verwijst doorgaans naar de integratie van fysieke en digitale platformen binnen een real-time film- of video-omgeving. Bij Virtual Production worden deze platformen gecombineerd om virtuele decors en omgevingen te creëren tijdens het opnameproces. Dit biedt aanzienlijke voordelen voor de flexibiliteit en creativiteit in producties, aangezien er geen noodzaak is om alle decors fysiek te bouwen of de productiecrew naar verschillende locaties te verplaatsen. Recent kreeg Howest DAE budget om de greenkey studio in The Level om te bouwen naar een Virtual Production studio. Virtual Production biedt aanzienlijke voordelen voor de flexibiliteit en creativiteit in producties, aangezien er geen noodzaak is om alle decors fysiek te bouwen of de productiecrew naar verschillende locaties te verplaatsen. Met dit onderzoek streven we ernaar om een duurzame onderzoekslijn op te zetten rond deze nieuwe state-of-the-art Virtual Production-technologie en tegelijk in het werkveld de hindernissen weg te nemen om met VP aan de slag te gaan. Zo willen we Howest positioneren als een toonaangevend Europees kenniscentrum voor de entertainmentindustrie en een lerend netwerk opbouwen. Bovendien beschouwen we de integratie van VP in het curriculum van Howest als een belangrijke prioriteit, met als doel studenten voor te bereiden op de eisen van de moderne film- en entertainmentindustrie.
Datum:1 sep 2025 → Heden
Trefwoorden:ar/vr/xr, digitaal
Disciplines:Audiovisuele kunst en digitale media niet elders geclassificeerd
Project type:Samenwerkingsproject
Resultaten:Proces: Kennisopbouw, draaiboeken maken, state of art opvolgen, verder uitbouw studio met nieuwe tech, kennisopbouw en kennisdeling via lerend netwerk. Product: Aanbieden van workshops en lespakketten voor zowel DAE curriculum en werkveld Diverse demo’s, case studies, tech prototypes ... (voor disseminatie op events/social media alsook gebruik in workshops en dienstverlening) Dienst: Als expertisecentrum en (erkend door Epic*) opleidingscentrum voor EU werkveld diensten op maat leveren. Advies, workshops, levenslang leren trajecten, openstudiodagen, rondleidingen, ... Deelname en op maat advies binnen filmproducties. * We streven tijdens de pwo om officieel erkenning te krijgen als opleidingscentrum door Epic/technologiepartners Op korte termijn richten we ons op kennisopbouw en experimenten. Hierbij krijgen professionals in het werkveld direct toegang tot geavanceerde VP-technieken en experimentele workflows, essentieel voor het verbeteren van hun praktische vaardigheden en theoretische kennis. Tegelijkertijd zorgt ons lerend netwerk ervoor dat gespecialiseerde kennis snel overgedragen wordt en dat vaardigheden binnen de lokale industrie worden opgebouwd en betrokkenen in staat stelt snel te leren en best practices uit te wisselen. Voor de middellange termijn zijn de doelstellingen gericht op duurzame ontwikkeling. Continue betrokkenheid en bijscholing zorgen ervoor dat de kennis en vaardigheden van de deelnemers actueel blijven. Door integratie van VP in het onderwijs worden studenten en toekomstige professionals voorzien van vaardigheden die aansluiten bij de industrienormen van zowel vandaag als morgen. We bekijken dan ook de optie voor een LLL traject via Howest Academy. Daarnaast zal het streven naar een status als gecertificeerd opleidingscentrum door Epic onze opleidingen formeel valideren. Dit alles zal ervoor zorgen dat de adoptie van VP technieken in het werkveld vergroot wordt. Een kritieke component in onze aanpak is de combinatie van lopend AI-onderzoek en het nieuwe onderzoek naar Virtual Production. Deze synergie zal ons in een leiderschapspositie plaatsen wat betreft het verbeteren van bestaande draaiboeken, procedures, en pipelines. Deze progressieve visie positioneert ons om toonaangevend te zijn in zowel de academische als industriële aspecten van VP. Aanvullend zullen wij onze recente ontwikkelingen en bevindingen rond VP tentoonstellen tijdens openstudiodagen en/of events zoals het Unwrap festival, georganiseerd door Flanders Game Hub. Dit festival dient als een uitstekend platform voor het demonstreren van de praktische toepassingen van onze onderzoeksresultaten in een dynamische en interactieve setting. Dergelijke evenementen bieden ons de kans om de relevantie en potentie van VP-technologieën rechtstreeks aan de industrie en academische gemeenschap te tonen. Met de aangekondigde uitbreiding van de taks shelter voor de Vlaamse gamesector en door dossiers zoals de Flanders Game Hub zal Vlaanderen/regio Kortrijk als innovatiecentrum van de entertainmentindustrie op de kaart komen te staan en grote investeerders aantrekken om samenwerkingen aan te gaan met onze lokale studio’s. De aanwezige kennis rond VP studio workflows bij die bedrijven zal een belangrijke versnellende factor zijn om investeerders uit de entertainmentindustrie aan te trekken om hier ons talent aan grotere producties te laten meewerken.