< Terug naar vorige pagina
Publicatie
Over vakkenclusters en leerkrachtenteams: naar basisprincipes voor integraal werken - Een documentenstudie van de Integrale Opdrachten als casus
Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel
Korte inhoud:In het Vlaamse onderwijs zien we een tendens om traditionele vakken te clusteren. Wanneer een vakkencluster gegeven wordt door een multidisciplinair leerkrachtenteam, spreken we over integraal werken. Welke aspecten verdienen aandacht bij het design van een integrale vakkencluster? We bestuderen het vak Integrale Opdrachten binnen de studierichting Sociale en Technische Wetenschappen als concrete casus van integraal werken. We focussen op de pijlers van integraal werken: in welke manier worden de samenstellende vakgebieden Natuurwetenschappen, Sociale Wetenschappen, Voeding en Expressie geclusterd? Welke rollen hebben de leerkrachten van het team? Onze resultaten bieden een scherpe blik op het design van integrale vakkenclusters.
Gepubliceerd in: Impuls voor Onderwijsbegeleiding
ISSN: 1373-4318
Issue: 3
Volume: 49
Pagina's: 92 - 102
Jaar van publicatie:2019
Toegankelijkheid:Closed