Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Move it, tape it, watch it, scroll it, save it, use it?: de rol van videofeedback in de lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Universiteit Gent
Een tablet in elke klas? De vraag is brandend actueel. Akkoord, je ziet leerlingen maar wat graag gedifferentieerde wiskundeoefeningen maken of nog snel eens de naam van die schilder opzoeken op het internet, maar heb je er ook al eens bij stilgestaan dat de les Lichamelijke Opvoeding gebaat kan zijn met bepaalde vormen van ICT zoals videofeedback? Videofeedback werd alvast geïntroduceerd in de lerarenopleidingen Lichamelijke Opvoeding van de ...
Blended Learning bij reanimatieonderwijs binnen het vak lichamelijke opvoeding KU Leuven
Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits zet in op EHBO en reanimatie. Zo organiseerde de Vlaamse overheid in oktober 2016 een EHBO- en Reanimatiesymposium voor het onderwijs en werd een website gelanceerd (zie referenties). Reanimatie en EHBO zijn onderdeel van de specifieke eindtermen Lichamelijke Opvoeding (LO) en de vakoverschrijdende eindtermen. Onderzoek toont aan dat in een groot deel van de gevallen dit thema door de leraar LO ...
Move it, tape it, watch it, scroll it, save it, use it? De rol van videofeedback in de lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding KU Leuven
Een tablet in elke klas? De vraag is brandend actueel. Akkoord, je ziet leerlingen maar wat graag gedifferentieerde wiskundeoefeningen maken of nog snel eens de naam van die schilder opzoeken op het internet, maar heb je er ook al eens bij stilgestaan dat de les Lichamelijke Opvoeding gebaat kan zijn met bepaalde vormen van ICT zoals videofeedback? Videofeedback werd alvast geïntroduceerd in de lerarenopleidingen Lichamelijke Opvoeding van de ...
Leg je rechterhersenhelft over je linkerhersenhelft en beweeg en beweeg en beweegU+2026: over neuromythes in de lichamelijke opvoeding Universiteit Gent
Fysieke activiteit beïnvloedt niet enkel de gezondheid, maar kan ook het leervermogen van leerlingen stimuleren. Leerkrachten lichamelijke opvoeding en bewegingsdeskundigen zijn dus, eens te meer, terechte pleitbezorgers van meer beweging voor kinderen. Enthousiast worden bewegingsprogrammaU+2019s om het kinderbrein te kneden opgesteld, inspiratie wordt geput uit swingende websites en sprankelende navormingen. Deze bijdrage zoomt in op een ...
Mentaliseren bij ernstige onverklaarde lichamelijke klachten KU Leuven
Patiënten met ernstige ‘onverklaarde lichamelijke klachten’ (OLK) blijken gebrekkig te mentaliseren. Zij hebben er moeite mee een verbinding te ervaren tussen lichamelijke verschijnselen en innerlijke toestanden. Daarom is tijdens intensieve klinische/deeltijdbehandeling een lichaamsgerichte mentalisatiefocus van groot belang. Therapeuten richten zich hierbij op lichaamssignalen van patiënten en van zichzelf. In hun interventies kan men ...