< Terug naar vorige pagina

Project

Het aanpakken van de etnische kloof in het hoger onderwijs (ENGINE)

De hardnekkigheid van etnische ongelijkheden in instellingen voor hoger onderwijs (HEls) - de 'etnische kloof' is een groot maatschappelijk probleem in de OESO en met name in Vlaanderen. De kloof weerspiegelt de ondervertegenwoordiging, lagere academische prestaties, welzijn en verbondenheid van studenten uit etnische minderheden in vergelijking met studenten uit etnische meerderheden. Dit project wil dit maatschappelijke probleem aanpakken door een 'Close-the-Gap toolkit' te promoten om de etnische kloof aanzienlijk te verkleinen en te profiteren van het potentieel van de diversifiërende jeugd in de regio. In de eerste fase van het project zullen we een beter begrip genereren van de effectiviteit van verschillende soorten inspanningen op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEi) (op macro-, mesa- en microniveau) om de etnische kloof te verkleinen. Dit zal worden gerealiseerd door middel van een uitgebreide en gemengde methoden verzameling en analyse van grootschalige data (een enquête met 1200 studenten en 300 docenten, beleidsdocumenten van alle HEls) en middelgrote en kleinschalige data (interviews, experimenten, observaties, groepsdiscussies). Het onderzoek zal volledig worden mede-gecreëerd met (etnische minderheids)studenten als mede-initiatiefnemers van dit project. In de tweede fase zullen deze inzichten worden geïntegreerd in een Close-the-Gap toolkit die relevante actoren op maat gemaakte tools zal bieden om de etnische kloof aan te pakken: van bestuursinstellingen tot HEls (en verschillende actoren daarin), actoren uit het maatschappelijk middenveld en (etnische minderheids)studentenverenigingen.

Datum:1 okt 2024 →  Heden
Trefwoorden:ethnic inequalities, higher education institutions, inclusion
Disciplines:Hoger onderwijs, Sociaal gedrag en sociale actie