< Terug naar vorige pagina
Organisatie
Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (OE)
Research Unit
Hoofdorganisatie:Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Tijdsduur:1 okt 1997 → Heden
Organisatieprofiel:
De onderzoekseenheid School- en Adolescent Development focust op de ontwikkeling aan de studie van de kinderen en adolescenten binnen scholen en andere sociale contexten.
Trefwoorden:School Psychology
Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen
Huidige onderzoekers
1 - 10 of 53 results
- Patricia Bijttebier (Verantwoordelijke)
- Evelien Aerts (Lid)
- Judith Appel (Lid)
- Margot Bastin (Lid)
- Patricia Bijttebier (Lid)
- Liedewij Borremans (Lid)
- Saskia Bruyninckx (Lid)
- Anne Sophie Bröhl (Lid)
- Saskia Buyckx (Lid)
- Evelien Buyse (Lid)
Projecten
1 - 10 of 179
- Evalueren & bevorderen van psychosociale, talige, en culturele ontwikkeling van jonge nieuwkomers: Een mixed-method interdisciplinaire studieVanaf19 nov 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Leerlingen ondersteunen in hun keuzeproces Hoger Onderwijs: De rol van ouders, peers en begeleiding op schoolVanaf1 nov 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Growing Up in a Digital Mirror: Conceptualization and Measurement of Positive Body Image in Preadolescence and the Potential of Empowering Body-Related Social Media UsesVanaf4 okt 2025 → HedenFinanciering: BOF - postdoctorale mandaten
- De dyadische leerkracht-leerlingrelatie onder de microscoop: Analyse van de rol van tussen- en binnen-persoonsverschillen in de voorspelling van de ontwikkeling van het werkgeheugenVanaf3 okt 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- En hoe zijn we op deze leeftijd van belang? Onderzoek naar het verband tussen de typologie van ‘er toe doen’ en depressieve symptomen bij thuiswonende ouderen.Vanaf1 okt 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Het studiekeuzeproces voor het hoger onderwijs versterken door middel van online feedback bij zelfevaluatie en effectieve loopbaanbegeleidingVanaf1 okt 2025 → HedenFinanciering: FWO Strategisch Basisonderzoek (SBO)
- De dyadische leerkracht-leerlingrelatie onder de microscoop: Analyse van de rol van tussen- en binnen-persoonsverschillen in de voorspelling van de ontwikkeling van het werkgeheugenVanaf1 okt 2025 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Existential scars: trauma en betekenisgeving in levensmoeheid bij ouderen verhelderenVanaf1 okt 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Wiskunde: plezier of paniek? Motivatie voor en overtuigingen over wiskunde bij leerlingen secundair onderwijsVanaf1 sep 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Stimuleren van de taalontwikkeling van jonge kinderen: de bijdrage van leerkracht-kind interacties en dyadische leerkracht-kind relatiesVanaf17 feb 2025 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
Publicaties
1 - 10 van 1464
- Child engagement in the transition to school: Contributions of self-regulation, teacher–child relationships and classroom climate(2015)Gepubliceerd in: Early Childhood Research QuarterlyISSN: 0885-2006Volume: 32Pagina's: 1 - 12
- Loneliness and Facebook motives in adolescence: A longitudinal inquiry into directionality of effect(2014)Gepubliceerd in: Journal of AdolescenceISSN: 0140-1971Issue: 5Volume: 37Pagina's: 691 - 699
- Self-esteem and illness self-concept in emerging adults with type 1 diabetes: Long-term associations with problem areas in diabetes(2014)Gepubliceerd in: Journal of Health PsychologyISSN: 1359-1053Issue: 4Volume: 21Pagina's: 540 - 549
- Meaning in life in emerging adulthood: A person-oriented approach(2014)Gepubliceerd in: Journal of PersonalityISSN: 0022-3506Issue: 1Volume: 82Pagina's: 57 - 68
- Trajectories of Loneliness: Predictors and Health Outcomes(2013)Gepubliceerd in: Journal of AdolescenceISSN: 0140-1971Issue: 6Volume: 36Pagina's: 1283 - 1293
- Identity functioning and eating disorder symptomatology: The role of cognitive emotion regulation strategies(2021)Gepubliceerd in: Frontiers in PsychologyISSN: 1664-1078Volume: 12Pagina's: 1 - 18
- Obsessive-compulsive symptoms in female patients with an eating disorder with or without impulsive non-suicidal self-injury(2021)Gepubliceerd in: European Eating Disorders ReviewISSN: 1072-4133Issue: 4Volume: 29Pagina's: 663 - 669
- Posttraumatic Growth during Incarceration: A Case Study from an Experiential-Existential Perspective(2018)Gepubliceerd in: Journal of humanistic psychologyISSN: 0022-1678Issue: 2Volume: 58Pagina's: 144 - 167
- Teacher-Child Dependency and Teacher Sensitivity predict Engagement of Children with Attachment Problems(2018)Gepubliceerd in: School Psychology QuarterlyISSN: 1045-3830Issue: 3Volume: 33Pagina's: 419 - 427
- Empathy, Depressive Symptoms, and Self-Esteem in Adolescence: The Moderating Role of the Mother-Adolescent Relationship(2018)Gepubliceerd in: Journal of Child and Family StudiesISSN: 1062-1024Issue: 12Volume: 27Pagina's: 3964 - 3974