< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Kris Rutten
- Trefwoorden:cultuurstudies, Retoriek, geletterdheid
- Disciplines:Onderwijs, cultuur en maatschappij niet elders geclassificeerd, Curriculum en pedagogiek van kunsten, media en communicatie, Culturele participatie
Affiliaties
- Vakgroep Onderwijskunde (Departement)
Lid
Vanaf1 feb 2004 → Heden
Projecten
1 - 10 of 19
- Documentaire & Dialoog "GEADOPTEERDEN & FAMILIES HERWINNEN HET RECHT OP DE WAARHEID"Vanaf1 dec 2025 → HedenFinanciering: BOF - diverse
- Onbespreekbaar@UGentVanaf1 jan 2025 → HedenFinanciering: BOF - diverse
- Een kwalitatief onderzoek naar de functies van kunsteducatie in China.Vanaf1 okt 2024 → 31 mei 2025Financiering: BOF - doctorale mandaten
- Het opnieuw samenstellen van politiek in kinderculturen om intersectionele pedagogieën te schalenVanaf1 jan 2024 → HedenFinanciering: HORIZON.1.2 - Marie Skłodowska-Curie-acties (MSCA)
- Cureren om te activeren op het podium van het museumVanaf1 jan 2024 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Het weven van herinneringen: gedeelde antropologie als een project voor transformatie.Vanaf1 okt 2023 → HedenFinanciering: FWO junior postdoctoraal mandaat
- Een sociologisch-historische studie van artistieke waardering, selectie en rechtvaardiging: beoordelingscommissies voor hedendaagse beeldende kunst in Vlaanderen (1965-2015).Vanaf1 jan 2023 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- Een retorische studie van mediadebatten over geestelijke gezondheid: naar het ontwikkelen van een kritische geletterdheid rond geestelijke gezondheid.Vanaf1 jan 2023 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- "Woorden bieden wanneer deze radicaal tekortschieten": Een exploratie naar narrativiteit bij herstel van psychoseVanaf1 nov 2022 → HedenFinanciering: BOF - doctorale mandaten
- Politieke emancipatie via taal - en cultuuronderwijs. Kritisch pedagogisch onderzoek naar de retoriek van culturele geletterdheid gemedieerd door culturele instellingen en cultuurbeleid op Vlaams, Belgisch en Europees niveau.Vanaf1 jul 2022 → 30 apr 2023Financiering: BOF - doctorale mandaten
Publicaties
1 - 10 van 110
- Youth's experiences with books : orientations towards digital spaces of literary socialisation(2024)Gepubliceerd in: POETICSISSN: 1872-7514Volume: 104
- Urban living and the search for new societal metaphors : insights from Brussels participatory arts practices(2024)Gepubliceerd in: SOCIAL & CULTURAL GEOGRAPHYISSN: 1470-1197Issue: 2Volume: 25Pagina's: 295 - 315
- Retracing the racial semiotics of the other-lingual (anderstalige) in Dutch and Afrikaans : exploring its emergence in South Africa and its (re-)emergence in Flanders(2024)Gepubliceerd in: EUROPEAN JOURNAL OF CULTURAL STUDIESISSN: 1460-3551Issue: 4Volume: 27Pagina's: 681 - 700
- Engaging pedagogy through the arts(2024)Gepubliceerd in: CRITICAL ARTS-SOUTH-NORTH CULTURAL AND MEDIA STUDIESISSN: 1992-6049Issue: 4-5Volume: 38Pagina's: 1 - 5
- Rhetorical listening as a pedagogical tool in higher education : exploring the Black Pete debate in Flanders(2024)Gepubliceerd in: INTERNATIONAL JOURNAL OF LISTENINGISSN: 1932-586XIssue: 3Volume: 38Pagina's: 216 - 230
- 'Enjoy poverty’ : introducing a rhetorical approach to critical reflection and reflexivity in social work education(2023)Gepubliceerd in: EUROPEAN JOURNAL OF SOCIAL WORKISSN: 1468-2664Issue: 4Volume: 26Pagina's: 626 - 637
- Critical cultural disability studies and mental health : a rhetorical perspective(2023)Gepubliceerd in: DISABILITY & SOCIETYISSN: 1360-0508Issue: 2Volume: 38Pagina's: 342 - 361
- Dealing with a contested past : the Belgian decolonisation debate(2023)Gepubliceerd in: CRITICAL AND RADICAL SOCIAL WORKISSN: 2049-8675Issue: 3Volume: 11Pagina's: 393 - 406
- Het kind als 'held' of de leerkracht als 'schurk'?(2023)Pagina's: 405 - 411
- Youth’s literary socialisation practices online : a systematic review of research(2022)Gepubliceerd in: LEARNING CULTURE AND SOCIAL INTERACTIONISSN: 2210-657XVolume: 34