< Terug naar vorige pagina

Project

Financiƫle analyse van de effecten van het nieuwe financieringsmechanisme voor de werkingsmiddelen in scholen.

Vanaf het schooljaar 2008-2009 is een nieuw financieringsmechanisme voor de werkingsmiddelen van het leerplichtonderwijs in werking getreden. De werkingsmiddelen die een school ontvangt werden gedeeltelijk afhankelijk van een aantal leerlingenkenmerken (opleidingsniveau moeder, thuistaal, schooltoelage en woonbuurt). De bedoeling is dat scholen in eenzelfde situatie (wat betreft school- en leerlingenkenmerken) over een gelijke financiering kunnen beschikken. Het is echter niet duidelijk hoe de (bijkomende) werkingsmiddelen die volgens het nieuwe financieringsmechanisme toegekend worden, concreet besteed worden door de scholen. De werkingsmiddelen worden gegenereerd op basis van leerlingen- en schoolkenmerken, maar worden toegekend aan de schoolbesturen (gesubsidieerd onderwijs) of aan de scholengroepen (gefinancierd onderwijs). De resultaten van dit onderzoek zullen aangeven hoe de aan de schoolbesturen/scholengroepen toegekende werkingsmiddelen verder verdeeld worden naar scholen toe en op welke manier de scholen deze middelen besteden. Door middel van deze analyses zal tevens aangegeven kunnen worden wat de determinanten zijn van geobserveerde verschillen tussen verdelings- en bestedingspatronen, en hoe de scholen zelf de rechtvaardigheid van de SES-criteria en de impact van de extra financiering op de onderwijskansen van kansengroepen inschatten.
Datum:1 sep 2013 →  31 dec 2014
Trefwoorden:Distribution, Schools, Spending, Equal opportunities, Financing mechanisms
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme