< Terug naar vorige pagina

Publicatie

De rol van motivatie in het presteren en welbevinden van cognitief begaafde leerlingen

Boekbijdrage - Hoofdstuk

Hoe komt het dat sommige cognitief begaafde leerlingen onderpresteren terwijl anderen net wel hun potentieel weten te ontwikkelen? Er wordt aangenomen dat motivatie een centrale rol speelt in het (onder)presteren en welbevinden van cognitief begaafde leerlingen. Dit roept verschillende vragen op over de motivatie van cognitief begaafde leerlingen. Zijn er veel motivationele verschillen of juist parallellen tussen cognitief begaafde en gemiddeld begaafde leerlingen? Is motivatie in dezelfde mate belangrijk voor het presteren en welbevinden van cognitief begaafde en gemiddeld begaafde leerlingen? En kunnen we gelijkaardige recepten hanteren om motivatie te bevorderen bij beide groepen van leerlingen, of hebben cognitief begaafde leerlingen net een andere insteek nodig? Deze drie vragen worden besproken door de lens van Dwecks (1999) theorie over intelligentiemindsets en de Zelf-Determinatie Theorie van Ryan en Deci (2017).
Boek: Ontwikkelen van cognitief talent. Handboek voor professionals
Pagina's: 47 - 70
ISBN:9789464144116
Jaar van publicatie:2021