< Terug naar vorige pagina

Project

De invloed van leerkrachten op victimisatieprocessen bij leerlingen en hun sociaal-emotionele consequenties

Pesten op school is wijd verspreid en kan dramatische gevolgen hebben voor slachtoffers op korte en lange termijn. Bestaand onderzoek erkent de rol van de sociale context in pesten en victimisatie, maar besteedde tot nu toe weinig aandacht aan de impact van leerkrachten. Dit project focust op slachtofferschap bij pesten en onderzoekt, ten eerste, of en hoe leerkracht-leerling interacties, i.e., algemene leerkracht-leerling interacties op individueel en klasniveau, evenals reacties van leerkrachten op pestincidenten, victimisatie voorspellen. Ten tweede wordt nagegaan of leerkracht-leerling interacties de effecten modereren van victimisatie op de sociaal-emotionele aanpassing van leerlingen. Het project omvat drie longitudinale studies met drie waves, één in het secundair onderwijs (Studie 1: N=622) en twee in het lager onderwijs (Studie 2: N=745; Studie 3: N=800). Daarnaast zal een experimentele studie inzoomen op attituden en groepsnormen van leerlingen als mediator van het effect van leerkrachtreacties op victimisatie (Studie 4; N=800). Voor Studie 1 en 2 zijn de data reeds beschikbaar. Voor Studie 3 en 4 zullen nieuwe data verzameld worden in de context van dit project. De voornaamste instrumenten bestaan uit peer nominaties, leerling- en leerkrachtvragenlijsten en observaties in de klas. De statistische analyses omvatten state-of-the-art technieken voor longitudinale en hiërarchische data, zoals multi level growth curve modelling, en voor experimentele data.

Datum:1 jan 2017 →  31 dec 2020
Trefwoorden:leerkrachten, victimisatieprocessen, sociaal-emotionele consequenties
Disciplines:Sociale psychologie, Ontwikkelingspsychologie en veroudering