< Terug naar vorige pagina

Project

Een longitudinaal onderzoek naar jonge leerlingen L2 Engels sprekende vaardigheden: het bestuderen van groepen en individuen.

In taalverwervingstheorieën wordt het belang van blootstelling aan een vreemde taal binnen en buiten de klas beklemtoond. Als er veel input beschikbaar is voor de leerder kan er veel en snel worden geleerd. Het is echter niet zo duidelijk welke factoren en processen het leren aandrijven. In dit project zal ik de ontwikkling van Engelse spreekvaardigheid onderzoeken bij jonge vreemdetaalleerders, zowel op groepsniveau als op individueel niveau. Een benadering waar het leerproces voorop staat is ‘complex dynamic systems theory’ (CDST). De data van de individuele leerders zal ik ook bekijken vanuit CDST-perspectief. Ik zal de ontwikkeling onderzoeken in twee periodes: gedurende de middelbare schooltijd (lange termijn) en tijdens een longitudinale studie van één jaar die ontwikkeling ‘in real time’ in kaart brengt. Het project focust op verschillende aspecten van het leerproces: - Ten eerste zal ik onderzoek doen naar de leercurve (op groepsniveau en op individueel niveau). - Ten tweede wil ik de rol van verschillende aspecten van taalvaardigheid (complexiteit, accuraatheid en vlotheid) in de ontwikkeling van spreekvaardigheid en de relatie tussen de verschillende aspecten tijdens deze ontwikkeling bestuderen. - Tot slot zal ik onderzoeken wat de bijdrage is van interne en externe individuele variabelen in de ontwikkeling van spreekvaardigheid. Met dit onderzoek wil ik meer inzicht verwerven in de leerprocessen en ontwikkeling van spreekvaardigheid in een vreemde taal.

Datum:1 okt 2021 →  30 sep 2022
Trefwoorden:individuele verschillen, complexe dynamische systeemtheorie, L2 sprekende ontwikkeling
Disciplines:Taalverwerving