Projecten
De leermogelijkheden van een planetarium KU Leuven
Het planetarium in Brussel biedt een breed educatief programma aan, zowel voor het grote publiek als voor scholen. In dit project richten we ons op activiteiten die het planetarium aanbiedt voor leerlingen van de derde graad van het secundair onderwijs. Deze activiteiten passen doorgaans in een daguitstap naar het planetarium als aanvulling bij de kosmologie lessen die op school gegeven worden binnen het vak ...
Interdisciplinaire studie van (student) leren in een planetarium. (INTERSTELLAR) KU Leuven
Een bezoek aan een planetarium is een onderdompeling in de fascinerende wereld van de sterrenkunde. De projectie op een dome biedt boeiende visualisatiemogelijkheden en de shows spelen in op de natuurlijke verwondering van het publiek. Het effect van die voorstellingen op het leren van belangrijke concepten in de sterrenkunde is echter veel minder duidelijk. Met dit FED-tWIN profiel willen we meer inzicht verwerven in de mogelijkheden van een ...
Hedendaagse astrofysische onderwerpen vertalen naar lesmateriaal. (CHAMELEON) Universiteit Antwerpen
LINGUA - Leerprocessen IN sterrenkunde door het Gebruik van visUAlisaties in een planetarium KU Leuven
Een bezoek aan een planetarium is een onderdompeling in de fascinerende wereld van de sterrenkunde. De projectie op een dome biedt boeiende visualisatiemogelijkheden en de shows spelen in op de natuurlijke verwondering van het publiek. Het effect van die voorstellingen op het leren van belangrijke concepten in de sterrenkunde is echter veel minder duidelijk. In dit project onderzoeken we hoe de visualisaties best ingezet worden om het ...
Vakdidactische kennis in het planetarium KU Leuven
Met dit doctoraat willen we de vakdidactische kennis, beschreven door het PCK-kader, van de educatieve medewerkers van een planetarium onderzoeken. Vakdidactische kennis (Eng.: Pedagogical Content Knowledge – PCK), beschrijft de kennis die leerkrachten hebben om bepaalde onderwerpen aan te brengen bij een bepaalde groep leerlingen. Het is een theoretisch kader uit de onderwijsonderzoeksliteratuur. Net als leerkrachten ...
LINGUA - Leerprocessen IN sterrenkunde door het Gebruik van visUAlisaties in een planetarium KU Leuven
Een bezoek aan een planetarium is een onderdompeling in de fascinerende wereld van de sterrenkunde. De projectie op een dome biedt boeiende visualisatiemogelijkheden en de shows spelen in op de natuurlijke verwondering van het publiek. Het effect van die voorstellingen op het leren van belangrijke concepten in de sterrenkunde is echter veel minder duidelijk. In dit project onderzoeken we hoe de visualisaties best ...
Perceptie van het universum door middelbare scholieren KU Leuven
Deze doctoraatspositie focust op de ideeën die lagere en (vooral) middelbare scholieren hebben over de organisatie van het universum. Centraal staat het achterhalen van hoe wijdverbreid deze ideeën zijn, hoe ze tot stand komen en welke ontwerpcriteria voor een leeromgeving de ontwikkeling van een dieper begrip bevorderen. Om deze doeleinden na te streven, wordt er gebruik gemaakt van elementen uit onderzoek naar ...
Schopenhauer KU Leuven
Analyzing the patterns of health care-seeking behaviour among adolescent pregnant women in Nepal and Bangladesh; a transdisciplinary approach Instituut voor Tropische Geneeskunde
Pregnancy among adolescents occurs with varying frequency across regions, countries, within countries and income groups. Ninety five percent of the total adolescents’ births occur in developing countries [1]. Each year 7.3million girls under age of 18give birth in developing countries [2]. Among them around 2 million girls give birth before the age of 15. Early marriage and motherhood is considered as a social and health ...