Projecten
Gedistribueerd netwerk van actieve ruis-equalizers voor geluidscontrole van meerdere gebruikers KU Leuven
The project is aimed at developing a novel wireless acoustic sensor network (WASN) for multi-user active noise equalization without the need of using headsets. This system is formed by multiple active noise equalizers (ANEs), which act as a node in a WASN-type set up and cooperate to simultaneously solve their node-specific noise equalization problems. By doing so, the proposed system can simultaneously ensure the auditory comfort of multiple ...
Actieve vermindering van geluid dat naar en van behuizingen wordt overgebracht door ingekapselde structuren KU Leuven
To better reduce exposure of people to noise and increase their acoustic comfort, innovative noise barriers should be developed. The overarching aim of IN-NOVA is to provide a top-level training for 10 Doctoral Candidates (DC) - MSCA Fellows plus 3 DCs funded by UK (supervised by UCL - 1 DC and UOS - 2DCs), in a wide variety of cutting-edge noise control technologies, developing a new generation of creative and entrepreneurial innovators. The ...
Digitale signaalverwerking voor digitale communicatie, audio- en spraak-signaalverwerking. KU Leuven
Marc Moonen werkt met een team van pre- en postdoctorale onderzoekers aan het ontwerp en de evaluatie van digitale-signaalverwerkingsalgoritmen, voor digitale communicatie en audio- en spraak-signaalverwerking. Voor digitale communicatie worden 'fysische-laag'-technieken ontwikkeld en geëvalueerd (e.g. egalisatie, multiple-access, interferentie/crosstalk-cancellatie en MIMO-transmissie) en resource-allocatie, in het bijzonder voor 'Digital ...
Actieve geluidsveld-controle en ruisonderdrukking in draadloze akoestische transducer-netwerken KU Leuven
De actieve controle van een geluidsveld met microfoon- en luidspreker-roosters is sinds lang een actief onderzoeksonderwerp, met toepassingen in lawaaibeheersing, geluidszonering, enz. Dit project heeft tot doel actieve geluidsveld-controle en ruisonderdrukking te integreren in een context van draadloze akoestische transducer-netwerken, waarin microfoons, luidsprekers en computer-infrastructuur ruimtelijk zijn verdeeld en waarin draadloze ...
Gedistribueerde signaalverwerking algoritmen voor gecombineerde ruisonderdrukking en akoestische echo- en feedback onderdrukking KU Leuven
De kwaliteit van een spraaksignaal dat via meerdere microfoons wordt opgenomen, kan aangetast worden door verschillende ongewenste signalen, waaronder ruis en galm, wat leidt tot verminderde verstaanbaarheid. Sommige van deze ongewenste signalen kunnen gegenereerd worden door luidsprekers in dezelfde akoestische omgeving, waardoor akoestische echo’s en/of feedback kunnen ontstaan. Spraakverbeteringssystemen met meerdere microfoons zijn ...
Actieve materialen voor trillings- en geluidscontrole KU Leuven
Gedistribueerde signaalverwerkingsalgoritmen voor draadloze EEG sensornetwerken met toepassingen in gehoor-gebaseerde brein-computer interfaces KU Leuven
Electroencephalografie (EEG) is een goedkope, niet-invasieve neuromonitoring techniek om hersenpotentialen te meten. Recentelijk werd het concept van draadloze EEG sensornetwerken (DESNs) voorgesteld, waarbij een groot aantal draadloze EEG nodes op het hoofd worden geplaatst, en waarbij elke node een lokale chip heeft voor signaalverwerking (SVW). Omdat ze mogelijkheden bieden voor extreme miniaturisatie en laagvermogen systeemontwerp, wordt ...
Voorspelling van direct en verspreid geluidsveld van roterende machines Vrije Universiteit Brussel
IN-NOVA-MSCA-DN-2021 "Passieve en actieve methoden voor geluidsreductie in automobieltoepassingen" Grant agreement ID: 101073037 KU Leuven
Dit project is gericht op geluidsreductie van hybride-elektrische voertuigen (HEV's). HEV's en batterij-elektrische voertuigen (BEV's) zijn schoner en produceren minder buitenlawaai dan auto's met verbrandingsmotoren. Het interieurgeluid wordt echter gekenmerkt door hoogfrequente geluidscomponenten die subjectief als hinderlijk en onaangenaam kunnen worden ervaren. De uitdaging is om het geluidsniveau in (H/B)EV's te verminderen zonder de ...