< Terug naar vorige pagina
Project
How the School Context Contributes to Low Ethnic Prejudice Among the Next Generation: Examining the Joint Roles of Schools, Teachers, and Pupils.
Etnische vooroordelen zijn schadelijk voor de harmonie en gelijke kansen in etnisch diverse samenlevingen. Hoewel vooroordelen reeds aanwezig zijn vanaf jonge leeftijd, zijn met name jonge adolescenten (10-18 jaar) vatbaar voor contextuele invloeden van buiten de familie. Met name de schoolomgeving kan een belangrijke rol spelen in het verminderen van etnische vooroordelen, aangezien jongeren een groot deel van hun dag in de schoolcontext doorbrengen. In dit project beoog ik beter te begrijpen welke factoren in de schoolomgeving kunnen bijdragen aan lagere etnische vooroordelen onder jongeren, door theorieën uit verschillende disciplines (sociologie, ontwikkelingspsychologie, sociale psycholoige) met elkaar te integreren. Concreet onderzoek ik hoe intergroepscontact met medeleerlingen, relatiekwaliteit met de leerkracht, en socialisatie door de leerkracht en de school (diversiteitsbeleid) samen etnische vooroordelen kunnen verklaren. Dit doe ik door middel van cross-sectionele mediatie en moderatie analyses, en door middel van een quasi-experiment met controlegroep.
Datum:29 nov 2024 → 31 okt 2025
Trefwoorden:Ethnic prejudice, School diversity approaches, Relationship quality, Intergroup contact
Disciplines:Groeps- en interpersoonlijke processen, Sociaal gedrag en sociale actie, Onderwijs, cultuur en maatschappij niet elders geclassificeerd