< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Mieke Van Houtte
- Trefwoorden:seksuele minderheden, gender, onderwijsongelijkheid, schooleffecten
- Disciplines:Sociologie van het onderwijs, Socialisatie, Secundair onderwijs, Sociologie van gender- en genderrelaties
Affiliaties
- Raad van Bestuur/Bestuurscollege (Administratieve eenheid)
Lid
Vanaf1 okt 2016 → Heden - Vakgroep Sociologie (Departement)
Lid
Vanaf1 jan 1994 → Heden
Projecten
1 - 10 of 32
- Testen van Effecten van School Strategieën en ActiesVanaf1 jan 2024 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Hoe versterkt zittenblijven sociale ongelijkheid? Het ontrafelen van impliciete biasvorming bij leerkrachten bij de beslissing een leerling al dan niet te laten blijven zitten.Vanaf1 nov 2023 → HedenFinanciering: FWO junior postdoctoraal mandaat
- Hoe ontwikkelt track identiteit zich in verschillende schoolcontexten en oefent het een invloed uit op de onderwijsattitudes van leerlingen in Belgie?Vanaf1 okt 2021 → 30 sep 2023Financiering: BOF - projecten
- Centre for the Social Study of Migration and Refugees (CESSMIR): Migratie en Sociale Mobiliteit: Impact door ParticipatieVanaf1 jan 2020 → HedenFinanciering: BOF - onderzoeksorganisaties
- Een cross-nationaal onderzoek naar risico- en beschermende factoren voor minderheidsstress, mentale gezondheid en schoolprestaties bij lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender, queer en questioning leerlingenVanaf1 okt 2019 → 28 feb 2022Financiering: FWO senior postdoctoraal mandaat
- PSYNC: Samen-werken voor mentale gezondheidVanaf1 jul 2018 → HedenFinanciering: BOF - Nieuwe Onderzoeksinitiatieven
- Onderzoek seksuele en relationele beeldvorming jongerenVanaf14 dec 2017 → 13 jun 2019Financiering: Departement Economie, Werkgelegenh. en Binnenl. Aangelegenheden
- Postsecundaire verwachtingen van jongeren in steden wereldwijd: De effecten van scholen en onderwijssystemenVanaf1 okt 2016 → 31 dec 2020Financiering: FWO mandaten
- SONO- Steunpunt beleidsgericht onderwijsonderzoekVanaf1 jul 2016 → 31 dec 2016Financiering: Decretale Steunpunten Beleidsrelevant Onderzoek
- Leerkrachten in dubio. Het verklaren van de rol van leerlingen bij de ontwikkeling van uitstroom-gerelateerde leerkrachtenattitudes in het Vlaamse secundair onderwijsVanaf1 jan 2016 → 31 dec 2019Financiering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
Publicaties
1 - 10 van 410
- School’s sex-composition, teachers’ accuracy and gender stereotypes : explanations for teachers’ different teachability perceptions of boys and girls(2025)Gepubliceerd in: SOCIAL PSYCHOLOGY OF EDUCATIONISSN: 1573-1928Issue: 1Volume: 28
- Linking inclusive school practices and mental health in sexual and gender minority youth in Europe(2025)Gepubliceerd in: EUROPEAN CHILD & ADOLESCENT PSYCHIATRYISSN: 1435-165XIssue: 10Volume: 34Pagina's: 3125 - 3135
- Preschool teachers' beliefs and perspectives on gender in education : a qualitative study in Flanders(2025)Gepubliceerd in: GENDER AND EDUCATIONISSN: 1360-0516Issue: 2Volume: 37Pagina's: 244 - 260
- How is social inequality reproduced by grade retention? Examining implicit bias among teachers(2025)Aantal pagina's: 1
- The role of leadership in academic culture in diverse scientific communities : a systematic literature review(2025)Gepubliceerd in: RESEARCH IN EDUCATIONAL ADMINISTRATION & LEADERSHIPISSN: 2564-7261Issue: 2Volume: 10Pagina's: 485 - 540
- Leren, welbevinden en gelijke kansen : focus op processen en systemen(2025)Gepubliceerd in: TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEIDISSN: 0778-0443Issue: 3Volume: 35Pagina's: 109 - 112
- He's up to no good, is he? Teachers' self-efficacy as related to gender role attitudes and schools' sex composition(2024)Gepubliceerd in: EUROPEAN JOURNAL OF PSYCHOLOGY OF EDUCATIONISSN: 1878-5174Volume: 39Pagina's: 3867 - 3892
- Retained for life : a longitudinal study on the effects of grade retention in secondary education on higher education enrollment and self-efficacy(2024)Gepubliceerd in: SOCIAL PSYCHOLOGY OF EDUCATIONISSN: 1573-1928Issue: 4Volume: 27Pagina's: 1673 - 1703
- Gender differences in class engagement and disruptive school behaviour : boys’ susceptibility to peers’ motivation culture(2024)Gepubliceerd in: GENDER AND EDUCATIONISSN: 1360-0516Issue: 5Volume: 36Pagina's: 393 - 412
- Gender in het onderwijs : een vraagstuk met veel gedaantes(2024)Edition: 3de, gewijzigde drukPagina's: 291 - 312