< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Piet Van Avermaet
- Trefwoorden:integratie en participatie, taal assessment, discriminatie in onderwijs, kansarmoede en sociale ongelijkheid in onderwijs, diversiteit en inclusie, meertaligheid in onderwijs, taalbeleid en -praktijk in contexten van (sociale) inclusie, taalbeleid en -praktijk in onderwijs
- Disciplines:Voorschoolse educatie en kleuteronderwijs, Primair onderwijs, Secundair onderwijs, Psycholinguïstiek en neurolinguïstiek, Taalvaardigheid, Taalverwerving, Tweede taalverwerving, Vroegschoolse educatie, Informeel leren, Inclusief en speciaal onderwijs, Sociolinguïstiek
Affiliaties
- Vakgroep Talen en Culturen (Departement)
Lid
Vanaf10 jan 2022 → 1 apr 2023 - Vakgroep Taalkunde (Departement)
Lid
Vanaf1 okt 2012 → Heden - Kabinet van de Vicerector (Administratieve eenheid)
Lid
Vanaf1 jan 2010 → 31 dec 2013 - Vakgroep Vergelijkende Cultuurwetenschappen (Departement)
Lid
Vanaf1 feb 2005 → 30 sep 2012
Projecten
1 - 10 of 61
- Diversiteitsscreening Onderwijs (DISCO): evidence-based, gebruiksvriendelijke en geautomatiseerde feedback voor scholen en gemeenten.Vanaf1 okt 2022 → 30 sep 2023Financiering: BOF - diverse
- Een onderzoek naar het effect van een blended professionaliseringsprogramma op TAalstimulerende COmpetentieS van kleuterleerkrachten (TACOS)Vanaf1 okt 2022 → HedenFinanciering: FWO Strategisch Basisonderzoek (SBO)
- E-course meertaligheid en lerenVanaf15 okt 2021 → 14 okt 2022Financiering: ESF
- Conceptualiseren, ontwikkelen en valideren van een professionaliseringstool evaluatieVanaf1 jun 2021 → 31 mei 2023Financiering: Departement Onderwijs en Vorming
- Inclusief Leiderschap In het Aanmoedigen van SamenwerkingVanaf1 feb 2021 → 31 dec 2022Financiering: ESF
- Steunpunt Ontwikkeling van gestandaardiseerde, genormeerde en gevalideerde net- en koepeloverschrijdende toetsen in Vlaanderen 2020-2025 (Steunpunt Toetsen)Vanaf15 dec 2020 → 14 dec 2021Financiering: Departement Onderwijs en Vorming
- Stad Oostende en Steunpunt Diversiteit en Leren: Consultancy en begeleidingstraject diversiteitsscreening onderwijs (DISCO)Vanaf20 okt 2020 → HedenFinanciering: Steden en gemeenten
- Versterking multiculturele cohesie op de werkvloerVanaf1 sep 2020 → 31 dec 2022Financiering: ESF
- De competenties van lerarenopleiders in het omgaan met diversiteit: Een Zuid-Afrikaans en Vlaams onderzoekVanaf1 jan 2020 → 31 dec 2022Financiering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- Strategisch Institutioneel Partnerschap University of the Western Cape (UWC) 2020-2022Vanaf1 jan 2020 → 31 aug 2022Financiering: VLIR-UOS Global Minds
Publicaties
1 - 10 van 177
- A teacher’s distribution of attention and interaction opportunities in early childhood education : a mixed-methods single case study(2025)Gepubliceerd in: LANGUAGE AND EDUCATIONISSN: 1747-7581Issue: 6Volume: 39Pagina's: 1335 - 1356
- What children get overlooked? Early childhood teachers' professional vision : a mixed-methods mobile eye-tracking study(2025)Aantal pagina's: 1
- Early childhood education teachers' professional vision of language-stimulating interactions : a mixed-method mobile eye-tracking study(2025)Gepubliceerd in: TEACHING AND TEACHER EDUCATIONISSN: 0742-051XVolume: 166
- Teaching to the track : grouping in reception education for Newly Arrived Migrant students(2024)Gepubliceerd in: INTERNATIONAL JOURNAL OF INCLUSIVE EDUCATIONISSN: 1464-5173Issue: 5Volume: 28Pagina's: 594 - 610
- An exploration of a teacher's distribution of attention and interaction opportunities in early childhood education : a mixed-method single case study(2024)Aantal pagina's: 1
- An exploration of a preschool teacher’s distribution of attention(2024)Aantal pagina's: 1
- School actors navigating between implementor & arbiter : a qualitative study on the dynamics in multilingual schools’ language policy(2024)Gepubliceerd in: CURRENT ISSUES IN LANGUAGE PLANNINGISSN: 1747-7506Issue: 3Volume: 25Pagina's: 285 - 305
- The dynamics of multilingual assessment : exploring the impact of linguistic accommodations on science achievement(2024)Gepubliceerd in: FRONTIERS IN COMMUNICATIONISSN: 2297-900XVolume: 9
- Functional multilingual learning : traversing the vertical and horizontal dimensions of language repertoires(2024)Series: Language Learning and MultilingualismPagina's: 89 - 110
- Exploring the literacy and language practices of student-teachers at a South African university : a stance-taking analysis(2024)Pagina's: XXII, 396 p.
Gelinkte datasets
1 - 2 van 2