Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
De vernieuwing van het statistiekonderwijs in Vlaanderen: percepties en betekenisgeving in het implementatieproces KU Leuven
Het implementeren van onderwijsvernieuwingen is complexer dan het louter uitvoeren van pedagogisch-didactische innovatievoorschriften. Innovatie-onderzoek leert dat gecontextualiseerde processen van interpretatie de feitelijke implementatie bepalen. Dit artikel rapporteert over een onderzoek naar de perceptie door leerkrachten van de vernieuwingen in het statistiekonderwijs in Vlaanderen. Via semigestructureerde interviews van 20 ...
De vernieuwing van het statistiekonderwijs in Vlaanderen: percepties en betekenisgeving in het implementatieproces KU Leuven
Het implementeren van onderwijsvernieuwingen is complexer dan het louter uitvoeren van pedagogisch-didactische innovatievoorschriften. Innovatie-onderzoek leert dat gecontextualiseerde processen van interpretatie de feitelijke implementatie bepalen. Dit artikel rapporteert over een onderzoek naar de perceptie door leerkrachten van de vernieuwingen in het statistiekonderwijs in Vlaanderen. Via semigestructureerde interviews van 20 ...
"Hamlet without the Prince." Charles Taylor over realisme, pluralisme en transcendentie. KU Leuven
De opzet van dit doctoraat is tweeledig. Eerst en vooral is het bedoeld als een monografie over Charles Taylor. Daarbij gaat het niet om een klassieke leven en werk. Dat leven is immers tot op heden onvoltooid, en ook het oeuvre van Taylor, hoe omvangrijk ook, wacht nog steeds op een orgelpunt. Omdat een exhaustieve monografie bij voorbaat uitgesloten was, leek een thematische benadering de aangewezen weg. De behandelde themas vallen uiteen in ...
Het verband tussen leerkrachtenpercepties en taalprestaties in sociaal-etnisch gesegregeerde basisscholen Universiteit Gent
In dit onderzoek willen we inzicht verwerven in de mogelijke oorzaken van zwakke prestaties van allochtone leerlingengroepen in sociaal-etnisch gesegregeerde basisscholen in Vlaanderen. Vooral het klaseffect en de leerkracht blijken belangrijk op het vlak van cognitieve en affectieve uitkomsten van leerlingen. De percepties van leerkrachten spelen hierbij een medierende rol. Dit onderzoek bestudeert het verband tussen percepties van leerkrachten ...
Jeugdbewegingen in Vlaanderen: een onderzoek bij groepen, leiding en leden Universiteit Gent
Het rapport dat aan de basis ligt van deze bijdrage is opgevat als enerzijds een vervolgonderzoek op het jeugdbewegingsonderzoek van Bral uit 1991, en anderzijds als een gelegenheid om een hernieuwde stimulans te bieden om de huidige situatie van de jeugdbewegingen in Vlaanderen in kaart te brengen, inclusief nieuwe uitdagingen. 185 jeugdbewegingsgroepen werden gecontacteerd, wat resulteerde in data van 174 groepen, 1551 leid(st)ers en 815 ...
Jeugdbewegingen in Vlaanderen: een onderzoek bij groepen, leiding en leden Universiteit Gent
Op 10 december 2010 stelde minister van Jeugd Pascal Smet het rapport van het jeugdbewegingsonderzoek 2010 voor. Het onderzoek maakt een aantal tendensen en veranderingen binnen de jeugdbewegingen zichtbaar en schetst een beeld van de werking, leiding en leden van de jeugdbewegingen anno 2009-2010. Het huidige onderzoek is een vervolg op een gelijkaardig onderzoek uit 1991 (L. Bral. 1991, Jeugd in Beweging) en trekt conclusies over negen ...
Ontwikkelingsdoelen en eindtermen: hoe gaan scholen ermee om? Vrije Universiteit Brussel
In 1997 werden ontwikkelingsdoelen en eindtermen vastgelegd voor het basisonderwijs. De manier waarop deze tot stand zijn gekomen en later werden aangepast onder druk van de koepelorganisaties heeft onduidelijkheid gecreëerd over de waarde en het gebruik van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen. Bovendien zitten uiteenlopende benaderingen van de eindtermen en ontwikkelingsdoelen in leermiddelen vervat, wat interpretatie ervan verder compliceert. ...