Projecten
Het gelijk van Darwin: regelgebaseerde generalisatie en redeneren naar analogie bij ratten. KU Leuven
Stimulus equivalentie bij dieren: Onderzoek naar de onderliggende mechanismen. KU Leuven
Dit is een heterogeen doctoraat, wat betekent dat het uit twee delen bestaat die enigzins los staan van elkaar. Gemeenschappelijk aan beide delen is evenwel dat ze handelen over cognitie bij dieren. Cognitie is het vermogen om informatie te vergaren en die te gebruiken om zich aan te passen aan veranderende situaties (Shettleworth, 2001). Onderzoek naar cognitieve vermogens van dieren kan ons iets leren over hoe verschillende soorten de ...
Sociolinguïstische gatekeeping met indexale variatie: een kwantitatief-kwalitatief onderzoek naar de indexicale waarde van de Belgische standaardtaal-tussentaalvariatie in taal gericht aan ouderen in Vlaamse woon-zorgcentra KU Leuven
In Westerse maatschappijen worden ouderen (>65 jaar) gradueel een grotere demografische groep (OECD Data, 2016). Toch is er onder de oudere generaties terzelfdertijd vaak de klacht te horen dat men hen doorgaans niet meer respecteert. Die klacht wordt onderstreept door een linguïstisch fenomeen dat wordt bestudeerd in de Sociolinguïstiek en dat ‘elderspeak’ (Kemper, 1994) wordt genoemd. Elderspeak duidt op een groep linguïstische ...
Epigenetica, ervaring en verantwoordelijkheid: implicaties voor neurologische ontwikkelingsstoornissen KU Leuven
Neuroepigenethics heeft tot doel de ethische implicaties van epigenetica voor neurologische ontwikkelingsstoornissen te onderzoeken. We zullen gebruik maken van theoretische en empirische methoden om te onderzoeken hoe bepaalde concepten (aangeboren / biologisch / genetisch) van invloed zijn op de manier waarop professionals en belanghebbenden (personen met een neurologische ontwikkelingsstoornis en hun families) verantwoordelijkheidszin ...
De Invloed van de Verwoording van Beweringen op Intuïtieve Waarheidsperceptie KU Leuven
Dit PhD project situeert zich binnen het domein van de experimentele sociale psychologie en zal onderzoeken hoe formele aspecten van schriftelijke of mondelinge boodschappen bijdragen tot het verspreiden van beweringen over groepsverschillen. Groepsverschillen kunnen op verschillende manieren besproken worden. De bewering dat oude mensen wijs zijn kan bijvoorbeeld op de volgende drie manieren omschreven worden: “Oude mensen zijn wijs”, “Oude ...
Transformeren naar open, innovatieve en collaboratieve regeringen KU Leuven
The TROPICO project (Transforming into Open, Innovative and Collaborative Governments) aims to comparatively examine how public administrations are transformed to enhance collaboration in policy design and service delivery, advancing the participation of public, private and societal actors. It will analyse collaboration in and by governments, with a special emphasis on the use of information and communication technologies (ICT), and its ...
Zinsconstructie bij gezonde vrijwilligers en bij patiënten met een neurologische ziekte: een subjectspecifieke benadering aan de hand van magnetoencefalografie en contextafhankelijke taalmodellen KU Leuven
Met taal kunnen we een ongeziene veelheid aan ideeën uitwisselen. Aan de basis van deze krachttoer ligt de mogelijkheid om woorden op een flexibele manier tot zinnen te combineren. Gebruik makend van recente doorbraken uit neurolinguïstiek en hersenbeeldvorming, onderzoeken we hoe zinsconstructie verloopt in gezonde hersenen en hersenen van patiënten met afasie. We toonden al aan dat 400 ms na het lezen de hersenen alle kennis over een woord ...
De interactie tussen informatiestructuur, syntaxis en semantiek: een vergelijkende taalkundige en interdisciplinaire analyse. KU Leuven
Een van de belangrijkste functies van taal is het overbrengen van informatie tussen sprekers en toehoorders. Sprekers beschikken over verschillende linguïstische middelen om de informatie die zij willen overbrengen te structureren; zo verwijzen actieve (Nous avons pris la décision) versus passieve zinnen (La décision a été prise) naar dezelfde referentiële inhoud, maar de manier waarop de informatie is gestructureerd, verschilt. ...